• 1 April 2016

    Atlantis wordt steeds dynamischer!

    De ontwikkelingen in Atlantis staan bepaald niet stil.

    Eerder zijn verbeteringen aangebracht waardoor het aantal benodigde muiskliks voor invoer en mutatie met 90% is afgenomen. Het is zelfs mogelijk geworden om via tabelgewijze invoer op meerdere beschrijvingen tegelijkertijd te werken. Een soort verrijkte MS-Excel invoermethode met voorwaarden en controles die Atlantis verwacht.

    Nu is Atlantis voor formulieren, velden en selectielijsten uit te breiden met opties die Atlantis dynamisch maken. Dit betekent dat een organisatie hiermee zelf aan de slag kan. De daarvoor beschikbaar gekomen diensten zijn: de schermbouwer, dynamische velden, keuzelijsten en thesauri.

    Schermbouwer
    Met de schermbouwer kunnen voor de beschikbare beschrijvingsstructuren eigen formulieren samengesteld worden. Daarbij kan per veld worden aangeven:

    • waar het zich bevindt op het formulier
    • hoe groot het is(breedte, hoogte)
    • de naam
    • of het verplicht in te voeren is
    • of het alleen-lezen is
    • etc.

    Voor ieder project of voor iedere doelgroep kunnen hiermee formulieren beschikbaar gesteld worden die precies passen bij hun taken.

    Dynamische velden
    Het komt voor: ondanks dat de velden van een standaard beschrijvingsstructuur aanwezig zijn, mist er toch een veld. DEVENTit dan maar bellen voor uitbreiding…, offerte…., goedkeuring…., opdrachtverstrekking…., planning…..,bouw……, oplevering voor testen….., testen……, goedkeuring….., plaatsen in productieomgeving….., klaar voor gebruik.

    Dit kan achterwege blijven door de nieuwe dienst “Dynamische Velden”. Hiermee kunnen eigen velden aangemaakt, benoemd en getypeerd worden. Vervolgens kunnen deze velden via de schermbouwer op een formulier gezet worden om deze te gaan gebruiken.

    Keuzelijsten
    Keuzelijsten zijn vrij aan te maken en te benoemen waardenlijsten. Vervolgens kan worden geconfigureerd aan welke velden deze keuzelijst gekoppeld wordt. Bij formulieren die via de schermbouwer zijn samengesteld, komen deze keuzelijsten dan automatisch beschikbaar. Bij een keuzelijst kan ook aangegeven worden of de keuze daaruit verplicht is, of dat er een afwijkende waarde ingevoerd kan worden en of deze dan in de keuzelijst toegevoegd wordt.

    Bij het veld kan de keuzelijst worden opgeroepen of kan er via “auto-complete” met het toetsenbord een keuze worden gemaakt.

    Kleuren uit de AAT Thesaurus

    Thesauri
    Atlantis kent een dienst “Thesaurus” waarmee thesauri opgebouwd en beheerd kunnen worden. De thesaurusdienst van Atlantis voldoet aan de geldende NEN- en ISO-normeringen. Zaken als voorkeurstermen, meertaligheid, versies en het benoemen van hiërarchische niveaus en semantische relaties, worden onverkort ondersteund.

    Daarnaast bevat de thesaurusdienst ook mogelijkheden om te koppelen met externe thesauri. Dit betekent dat geconfigureerd kan worden met welke thesaurus een koppeling wordt gelegd (bijvoorbeeld de AAT of TGN van Getty).

    Dit voorkomt dat een thesaurus eerst geïmporteerd moet worden, alvorens deze beschikbaar is in Atlantis.

    Net als bij keuzelijsten kan worden geconfigureerd aan welke velden een thesaurus wordt gekoppeld, alsook het topniveau binnen de thesaurus die aan het veld wordt gekoppeld. Bij formulieren die via de schermbouwer zijn samengesteld, komen deze koppelingen dan automatisch beschikbaar bij de velden op het formulier. Bij het veld kan dan de hiërarchische waardenlijst worden opgeroepen of kan er via “auto-complete” met het toetsenbord een keuze worden gemaakt.

     

    Wilt u ook een dynamische omgeving voor collectiebeheer en portaalbouw? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 18 March 2016

    Pon’s Automotive chooses for Atlantis

    Pon is an international trade and service organisation in the car industry. With A-brands like Cervélo, Volkswagen, Caterpillar, MAN en Continental they offer their customers the best of the best.

    Pon’s Automotive is the Dutch importer of the car brands Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Volkswagen Company cars, Porsche, Bugatti, Bentley and Lamborghini.

    Pon has an extensive collection of image material for which they were searching for a system for collection management and making available. This was found in Atlantis, the solution for collection management and portal construction from DEVENTit bv in Bunschoten.

    Leo Koekkoek, company archivist of Pon’s Automotive, motivates the choise for Atlantis as follows: “The flexibility between storage  and database is the most important reason why we have chosen for Atlantis. It does not matter where the images are stored. This can be locally on our own server, via a cloud construction or via hosting by DEVENTit. An other reason is the knowledge and experience of DEVENTit in the field of Cultural Historical Heritage. As a result of this DEVENTit thinks along during the implementation traject and advises what might be the best solution. Atlantis is a package that is flexible because of the modular construction, which means that the customer can choose what fits him most.”

    “We are very proud that Pon has chosen for us”, Peter van Diermen brings up, director of DEVENTit bv. “A primal Dutch family company of world class chooses Atlantis for their broad collection of photo and film material. We are sure not to confound their trust put in us. The moment the image bank of Pon will be put online, we will surely inform you about that.”

    Do you also want to build, manage and make available an image bank, with the best the market has to offer? Do not hesitate to contact Herre-Jan Veenema. He will be pleased to inform you or take care of a demo on your location, without any obligation.

  • 4 March 2016

    Atlantis at City Archive Oss

    The City Archive Oss (Stadsarchief Oss) wishes to make regional history available for a broad public. This happens among others by the making available of archive sources.

    Recently they have chosen for Atlantis as their collection registration system. This choice has been made after an intensive selection process of the systems of several providers.

    Martine Eerelman, staff member education and publicity, explains: “Because of a reorganisation the City archive Oss was looking for a new collection registration system. For this we have approached several candidates. What pleased us with DEVENTit, was the easy accessability, the personal contact, the transparant modules and the comprihensible clarification. Also as a small organisation without much knowledge of ict, we can cope with Atlantis very well.”

    The final result is impressive: an environment in which the image bank, the library collection and the newspapers collection have been stationed. These collections are offered via the Collecties pagina (Collections page) on the website of the City archive.

    The design of the City archive has been taken over 1:1 in the public environment of Atlantis, as a result of which it fits seamlessly within the website.

    The search function through widely 250.000 objects is extremely fast by the application of the Elasticsearch search technology in combination with the tailored hosting environment of Atlantis.

    “ With Atlantis the City Archive Oss has a solution with an optimal price-quality ratio at its disposal.”, according to Peter van Diermen, director of DEVENTit. “Because of the modular construction of Atlantis, also for a relatively small organisation it can be applied cost effective. In addition the environment can be extended to all sides with extra modules and services. With Atlantis the City Archive Oss has chosen for continuity and perspective!”.

    Do you also have an interest in applying a collection management system that has the best of the market to offer on all fronts, do not hesitate to contact Herre-Jan Veenema. He will be pleased to supply you of information or take care of a demonstration on your location.

  • 22 February 2016

    Inspiratiedag erfgoed en toerisme

    Op 3 maart 2016 organiseert Xplore Bruges van de stad Brugge in België een inspiratiedag over erfgoed en toerisme.

    Xplore Bruges wil de enorme rijkdom aan gedigitaliseerd Brugs erfgoed toegankelijk maken voor een groot publiek. En dit met een platform als uitvalsbasis voor uiteenlopende toepassingen: van apps tot touchtafels en responsive webtoepassingen. Een jaar na de lancering is de tijd rijp voor een stand van zaken en een situering binnen het Vlaamse digitale landschap.

    Het pakket Atlantis van DEVENTit vervult hierin een centrale rol. De bronnen van de verschillende organisaties worden in Atlantis verzameld en vormen daarmee het centrale platform. Van daaruit worden tal van toepassingen bediend. De responsive publieksomgeving van Atlantis wordt ingezet als centraal informatieportaal waarmee alle aangesloten bronnen afzonderlijk en integraal aangeboden worden.

    Vanuit het Atlantis portaal wordt o.a. een mobiele app gevoed. Deze app is ontwikkeld door 7scenes. Daarmee worden bezoekers aan Brugge op alle mogelijke manieren gefaciliteerd en ondersteund. Via PC’s/Laptops, tablets en telefoons is het Brugse erfgoed voor het internationale toerisme beschikbaar.

    Voor de hosting van dit platform wordt gebruik gemaakt van de hosting omgeving van DEVENTit.

    U kunt zich nog tot 26 februari inschrijven. Download het volledige programma met info over de presentaties en sprekers via deze pdf. Meer info: http://inspiratiedag.xplorebruges.be/

  • 8 January 2016
    Atlantis collectiebeheer en portaalbouw

    Nieuwsbrief Atlantis 2016

    Gelukkig nieuwjaar!

    Directie en personeel van DEVENTit wensen u een gezond en gelukkig 2016 toe. Wij danken u hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en zien uit naar een continuering en verdieping van onze relatie.

    Met deze nieuwsbrief willen wij terugblikken op 2015 en aan u de plannen voor Atlantis in 2016 bekend maken.

    Klik op deze link om de nieuwsbrief te lezen.

     

  • 27 November 2015

    Get Linked! op de DISH 2015

    Op de conferentieDigital Strategies for Heritage (DISH) op 7 en 8 december in de Doelen in Rotterdam zal Peter van Diermen van DEVENTit 2 presentaties verzorgen over het thema: Get Linked!

    Dit thema verwijst naar de “Verbindingen”-laag van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed, waarin informatie collectie- en sectoroverstijgend met elkaar verbonden wordt in het semantische web.

    Peter van Diermen wil de visie van DEVENTit met u delen over hoe een organisatie haar collecties kan aansluiten op dit (inter)nationaal netwerk van informatie.

    Centraal staat daarbij de vraag hoe om te gaan met gestandaardiseerde vocabulaires en thesauri. Deze visie wordt praktisch onderbouwd door een presentatie van hoe het collectiebeheersysteem Atlantis dit naadloos integreert.

    Graag wordt de discussie over dit onderwerp aangegaan met als doel te komen tot inzichten en aanknopingspunten om deze laag van de Nationale Strategie een plaats te geven in het collectiebeheer van alledag.

    De 2 presentaties worden gegeven op de 2e dag van de conferentie aan Chef’s Table 16 om 14:35 uur en om 15:30 uur.

    Tafelheer Peter van Diermen heet u hierbij van harte welkom!

     

     

     

    Over Peter van Diermen

    “Het gaat er niet om hoe je het kan doen, maar om hoe de markt wil dat je het doet.”

    Peter van Diermen is directeur van DEVENTit, een softwarehuis met een specialisatie in software voor collectiebeheer en portaalbouw. Hun product is Atlantis, een volledig webbased oplossing voor verschillende collecties en markten.

    Met een HBO-opleiding Computertechniek en een WO-opleiding Informatica begon hij als software ontwikkelaar in maatwerkoplossingen bij een bedrijf voor financiële software oplossingen. In 1998 begon hij DEVENTit via een management buy-out.

    Atlantis stond toen aan het begin van de ontwikkelingen. Door de de jaren heen is DEVENTit geëvolueerd van een bedrijf in maatwerksoftware voor financiële toepassingen naar standaard software oplossingen voor collectiebeheer en portaalbouw. Met de groei van het bedrijf is de rol van Van Diermen veranderd van leidinggevende op het gebied van software-ontwikkeling naar algemeen management en is hij richtinggevend in de strategische koers die het Atlantis-platform vaart en de markten die moeten worden bediend.

  • 13 November 2015

    Overijssels MijnStadMijnDorp platform breidt gestaag uit

    Het Overijsselse erfgoedplatform MijnStadMijnDorp mag zich verheugen in een toenemende belangstelling van provinciale professionele en niet-professionele erfgoedorganisaties. Opgezet op initiatief van het Historisch Centrum Overijssel, biedt MijnStadMijnDorp erfgoedorganisaties een gemeenschappelijk platform voor het opbouwen, beheren en beschikbaar stellen van hun erfgoedcollecties.

    Via de MijnStadMijnDorp website worden verhalen gepubliceerd en communities onderhouden. Door de ontsluiting van beeldmateriaal uit de aangesloten erfgoedcollecties wordt met name tegemoet gekomen aan de behoeften van de grasduiners en ondiepe gravers.

    Voor de historisch breder geïnteresseerden en onderzoekers is het portaal Onderzoek Overijssel beschikbaar. Hier worden de collecties van de aangesloten erfgoedorganisaties afzonderlijk en integraal beschikbaar gesteld.

    De basis voor het succes van het MijnStadMijnDorp platform is de rol die het Historisch Centrum Overijssel hierin speelt. Het maakt het niet alleen financieel mogelijk, maar staat daarnaast de erfgoedorganisaties met raad en daad bij in het overbrengen en implementeren van de eigen collecties in het MijnStadMijnDorp portaal.

    Jeffrey van der Woude van het Klantcontactcentrum Centrale registratie van de gemeente Almelo, motiveert de keuze om het historisch archief onder te brengen in MijnStadMinDorp als volgt:

    “Het voordeel van het onderbrengen van de archiefcollecties in MijnStadMijnDorp is dat de vrijwilligers direct in het systeem werken en niet met een tussenbestand, wat de snelheid van de verwerking ten goede komt. De aanvullingen zijn hierdoor direct zichtbaar voor bezoekers van het portaal, zonder betaalde tussenkomst van een leverancier. Daarnaast heeft de burger het voordeel dat alle informatie van de deelnemende organisaties in één portaal te vinden is. Een ander voordeel is dat het platform beter beveiligd is en voldoet aan de geldende wet- en regelgeving. Het platform maakt het ook mogelijk om tijd- en plaatsonafhankelijk te werken en bijvoorbeeld een samenwerking aan te gaan met historische kringen.”

    Het onderliggende platform waarmee de erfgoedcollecties opgebouwd, beheerd en beschikbaar worden gesteld is Atlantis en het portaal Onderzoek Overijssel is een Atlantis erfgoed portaal. DEVENTit is naast leverancier van Atlantis ook de partij die de hosting verzorgt. “Dat het MijnStadMijnDorp concept succesvol is, is niet verwonderlijk”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit, “Atlantis maakt het mogelijk dat organisaties onafhankelijk van elkaar in één platform met hun collecties aan de slag kunnen, ongeacht of ze hun collecties via hun eigen omgevingen of via Atlantis willen beheren. De rol van het Historisch Centrum Overijssel is daarbij van groot belang. Niet alleen materieel faciliteren, maar daadwerkelijk ondersteunen vanuit opgedane ervaring, is van onschatbare waarde voor de aangesloten erfgoedorganisaties. Dit is een schoolvoorbeeld van hoe een dergelijk platform succesvol kan worden.”

    Wilt u meer informatie over MijnStadMijnDorp of over hoe u een dergelijk initiatief succesvol kunt maken? Neem dan contact op met Herre-Jan Veenema van DEVENTit. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie.

  • 21 October 2015

    DEVENTit en Data Matters bundelen expertises

    Integrale archiefoplossing OAIS-proof beschikbaar

    Een unieke geïntegreerde oplossing voor het beheren, bewaren en ontsluiten van uiteenlopende digitale archiefstukken. Dat vormt het resultaat van de samenwerking tussen twee innovatieve ICT-bedrijven: DEVENTit en Data Matters. De oplossing voldoet nauwgezet aan het OAIS-referentiemodel en kan desgewenst worden aangepast op basis van specifieke wensen en eisen van klanten zowel in het overheidsdomein als het bedrijfsleven.

    Samenwerking
    Op basis van behoefte uit de markt kwamen beide partijen tot een geïntegreerde archiefoplossing. DEVENTit is namelijk de ontwikkelaar en leverancier van Atlantis, een volledig op het webgebaseerde oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw. Op Atlantis is vervolgens een generieke e-depot dienst gerealiseerd. Hiermee kunnen e-depots worden gekoppeld aan het Atlantis-platform. Anders gezegd, ten behoeve van het e-depot van Data Matters is een concrete koppeling beschikbaar met de software voor archief- en collectiebeheer; klaar voor operationeel gebruik.

    Data Matters is gespecialiseerd in het ontwikkelen van e-depots voor de permanente, veilige opslag en bewaring van onder meer digitale dossiers, documenten en mediabestanden. Het e-depot kan door middel van het beveiligingsprotocol voor websites HTTP(s) met iedere dossiervormende applicatie en archiefbeheerapplicatie op veilige wijze worden verbonden. Hierdoor ontstaat de praktische functionaliteit de archiefoplossing op letterlijk iedere schaal in te zetten en bovendien aan te vullen. Denk aan diensten als datamigratie en dataconversie, preserveringsplanning, maar ook ingest en datamanagement.

    DEVENTit en Data Matters organiseren de komende periode regionale bijeenkomsten in Nederland en België waarin de implementatie van een e-depot van Data Matters in combinatie met Atlantis uitvoerig wordt gedemonstreerd en toegelicht. De sessies richten zich op voorlichting, oriëntatie en visievorming omtrent de mogelijkheden van een e-depot binnen een organisatie.

    Over Data Matters
    Data Matters – opgericht in 2000 – is specialist op het gebied van hardware- en software-infrastructuur voor het opslaan, delen en ontsluiten van dynamische en statische data. Data Matters heeft kennis en praktijkervaring opgebouwd in het ontwerpen en implementeren van infrastructuur ter ondersteuning van informatieprocessen. Data Matters beschikt over een compact team van communicatieve en innovatieve specialisten, die als doel hebben om voor klanten in de private en publieke sectoren passende archiefoplossingen te vinden, te implementeren en te ondersteunen. Data Matters levert duurzame digitale oplossingen die bovendien schaalbaar zijn, gebaseerd op open standaarden en rekening houden met de organisatorische en financiële mogelijkheden van bedrijf of overheidsorganisatie. www.datamatters.nl

    Over DEVENTit
    DEVENTit BV is een softwarehuis met een specialisatie in het ontwikkelen, verkopen en onderhouden van op het webgebaseerde multimediale informatiesystemen. Atlantis is het product van DEVENTit waarmee innovatieve en flexibele oplossingen worden geboden voor collectiebeheer en portaalbouw. Atlantis is generiek inzetbaar voor iedere branche of toepassingsgebied. Daarnaast wordt een hosting platform geleverd waarmee organisaties Atlantis veilig en kosteneffectief beschikbaar kunnen stellen aan medewerkers, partners, vrijwilligers en het brede publiek. DEVENTit is al meer dan 17 jaar toonaangevend in haar vakgebied. www.deventit.nl

    Nadere informatie:
    P.A. (Paul) Schindeler, Data Matters, paul.schindeler@datamatters.nl, 020-645.23.93
    H.J. (Herre-Jan) Veenema, DEVENTit, hjveenema@deventit.nl, 033-299.22.77

  • 5 October 2015

    Atlantis is E-Depot ready

    DEVENTit has developped an E-Depot service with which E-Depot environments can be linked to Atlantis. Subsequently the combination of Atlantis with an E-Depot environment meets the OAIS and ED3 standards and regulations.

    Generic E-Depot service
    The E-Depot service is generic. Independent of the E-Depot environment to be connected, E-Depot functions are offered. Within Atlantis these generic E-Depot functions are integrated with the framework, the modules and the services.

    The regular storage of digital files is hereby expanded with the storage of the digital files in an E-Depot. By this it is possible to preserve originals durably in an E-Depot and to place derivatives in the regular storage of Atlantis. Therewith storage is used durably – and with that more expensive – where that is necessary, and can regular- and therewith cheaper – storage be used where that is possible. This results in an optimal price/quality ratio in the need of storage of the organisation.

    Integration with Atlantis
    During the input of digital files, the ingest, it can be indicated whether the files will have to be stored in the E-Depot or not. In case of image material also a derivative and a thumbnail are composed besides the storage of the digital file in the E-Depot for direct consultation from the Atlantis management and public environments, as well as from connected external systems.

    The moments the original file is needed, it will be retrieved from the E-Depot. For example when after an order of a reproduction a digital download has to be supplied for the composition of the reproduction or directly to the customer. Also from the management environment it is possible to request a download of the original from the E-Depot, besides a download of the derivatives.

    TMLO metadata
    An E-Depot is a blackbox. In it digital files are located which can be approached without the context of a collection management system. The digital files thus exist on their own and only have to be able to be rendered from the E-Depot: what kind of file is it, where does it belong to, may it be destroyed and if so, when, what are the current limitations in terms of publicity, (copy)rights, etc.

    To obtain this signification each digital file will be accompanied by metadata. The common format for these metadata is TMLO (Toepassingsprofiel Metadata Lokale Overheden=application profile metadata local authorities).

    Atlantis sees to it that when a digital file is placed in an E-Depot, this is accompanied by a TMLO file. This file is composed from the description in Atlantis, added with technical metadata about the complete digital file. How a TMLO file is composed from a description in Atlantis is configurable and therewith fully tuned in to the used description standards and the implementation of them within the organisation. Therefore with this an organisation using Atlantis for its collection management as well as the E-Depot service of Atlantis, will be TMLO ready directly.

    Linking with E-Depot environments
    The Atlantis E-Depot service is generically applicable for random E-Depot environments. The pilot has been implemented with the E-Depot system of Data Matters and herewith this linking is available ready for use.

    But also other E-Depot environments, like Preservica of the National Archive or open source E-Depot environments like Archivematica, RODA, etc. can be connected. The connection hereby limits itself to an achievable linking. Because 80% of the connection of an E-Depot is implied in generic functionality maintained by the Atlantis E-Depot service, the linking is relatively easy and therefore achievable at low rates.

    With this, an organisation using Atlantis for its collection management and using the E-Depot service of Atlantis, is assured of freedom of choice in the applicable E-Depot, at relatively low costs for realisation of the linking, if it’s not available already.

    The advantages in a row
    The E-Depot service of Atlantis offers organisations:

    • an optimal price/quality ratio in storage of originals and derivatives;
    • TMLO as a metadata model for communication with E-Depot environments, by which the organisation is TMLO ready;
    • freedom of choice for an E-Depot environment;
    • relatively low costs in realising a linking with an E-Depot environment.

     

    With this Atlantis leads the market and with that offers continuity and future perspective!

    Do you wish to be further informed about how you can also be ready for now and the future? Please contact Herre Jan Veenema via 0031 33 299 2277 or hjveenema@deventit.nl. He will be pleased to inform you about this.

  • 13 July 2015

    Bouwdossiers in de etalage

    Bouwdossiers mogen zich verheugen in een grote belangstelling. Particulieren en bedrijven zijn geïnteresseerd in welke bouwaanvragen er zijn geweest, welke vergunningen zijn afgegeven en welke modificaties er in de loop van de tijd zijn uitgevoerd.

    Via het MijnAdres Portaal worden uw bouwdossiers in de etalage gezet. Het portaal heeft een frisse, eigentijdse vormgeving en is geschikt voor het gebruik op een PC/Laptop, tablet en telefoon.

    Lees meer….

  • 5 June 2015

    Forum voor Atlantis-gebruikers

    Het forum voor Atlantis-gebruikers per direct beschikbaar.

    Het forum is te bereiken vanuit het menu van de DEVENTit-website (www.deventit.nl). Op voorhand hebben wij deze ingedeeld op diverse onderwerpen, variërend van release notes en de release kalender, tot onderwerpen per module en dienst van Atlantis.

    Hierop plaatsen wij informatie waar u als gebruiker op kunt reageren, maar u kunt ook zelf onderwerpen aansnijden, vragen stellen, opmerkingen plaatsen, bestanden uploaden en informatie uitwisselen. Ook onze supportmedewerkers kijken mee op dit forum en zullen waar nodig en nuttig zich mengen in de discussies met antwoorden en informatie.

    Wij hopen dat dit forum voor u een plaats kan zijn waar u terecht kunt voor uw vragen, opmerkingen en informatie aan en voor uw mede-Atlantisgebruikers. Een plaats waar u uw ervaringen kunt delen en van ervaringen van anderen kunt leren.

    Dit forum is uitsluitend bedoeld voor Atlantis-gebruikers. Om toegang te krijgen verzoeken wij u om een account aan te vragen. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door op deze link te klikken. Uw inloggegevens mailen wij dan naar u toe.

    Wij wensen u veel plezier met deze nieuwe faciliteit!

  • 3 June 2015

    Innovaties Atlantis op de KVAN-dagen

    Op 8 en 9 juni a.s. is DEVENTit aanwezig met een stand op de KVAN-dagen in Amersfoort. Rond het thema “Kennis is kracht” presenteren wij een aantal nieuwe innovaties die met en in Atlantis beschikbaar zijn gekomen.

    Volledig vernieuwde MijnAdres website
    MijnAdres is een landelijk portaal voor bouwdossiers. Op onze stand kunt u de volledig vernieuwde website van MijnAdres bekijken. Deze is aangepast aan de eisen van deze tijd:

    • een frisse en eigentijdse vormgeving
    • geschikt om te gebruiken via een PC/Laptop, tablet en telefoon
    • gereed om naast bouwdossiers ook andere soorten van dossiers aan te bieden
    • aanvragen voor inzage op de studiezaal
    • bestellen, elektronisch betalen en direct downloaden van vergunningen en tekeningen

    Binnen enkele weken zullen de vernieuwde MijnAdres erfgoedwebsite en -portaal de huidige omgeving gaan vervangen. Dan kunt u ook met uw (bouw)dossiers aansluiten op dit landelijke initiatief.

    Schermbouwer
    Erfgoedcollecties worden doorgaans beschreven met gestandaardiseerde of eigen structuren. Deze bevatten vaak veel velden, veldgroepen, etc. die zijn afgestemd op de beroepsgroep in kwestie.

    Met de schermbouwer kan een organisatie op deze metadatastructuren eigen invoerschermen configureren en aan gebruikers beschikbaar stellen. Zo kan iedere gebruiker of gebruikersgroep efficiënter in te voeren invoerschermen aangeboden krijgen.

    Werken met interne en externe thesauri
    Atlantis beschikt over een module waarmee thesauri opgebouwd, beheerd en beschikbaar gesteld kunnen worden. Een dergelijke thesaurus voldoet aan de geldende NEN- en ISO-standaarden.

    Nieuw is dat het koppelen van een thesaurus aan een invoerveld via configuratie in Atlantis wordt aangegeven. Daarmee zijn thesauruskoppelingen dynamisch door de organisatie toe te wijzen. Als een veld aan een thesaurus is gekoppeld, dan worden functies geboden als auto-completion, selectie uit de juiste plaats in de thesaurus en automatische toevoeging en validatie van thesaurus-termen.

    Maar Atlantis gaat nog verder. De koppeling van een veld aan een thesaurus gaat niet alleen op voor thesauri die in Atlantis zijn opgenomen. Dit gaat ook beschikbaar komen voor externe thesauri die via een API gekoppeld kunnen worden. Hiermee kunnen dus standaard thesauri als de AAT en TGN van Getty gekoppeld worden aan invoervelden zonder deze eerst te importeren. Een geweldige sprong voorwaarts in het bieden van gestandaardiseerde context aan de metadata en het leveren van linked open data.

    Redenen genoeg dus om ons te bezoeken op de KVAN-dagen! Bent u daarvoor niet in de gelegenheid maar wilt u wel kennis nemen van deze ontwikkelingen, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema via 033-299 2277 of hjveenema@deventit.nl. Hij zal u graag informeren.

  • 19 May 2015

    Douwe Egberts: Oerhollandse beleving in beeld

    Onlangs is de website van het Heritage Center van Douwe Egberts beschikbaar gekomen op Internet. Een prachtige, veelzijdige collectie van een oerhollands merk wordt hiermee breed geëtaleerd.

    De collectie van Douwe Egberts bestaat uit o.a.:

    • Reclamemateriaal: emaillen borden, affiches, raambiljetten, kalenders, commercials, etc.
    • Geschenken: kinderboeken, koffiemolens, serviesgoed, landenalbums, etc.
    • Verpakkingen koffie, thee en tabak
    • Dia-/ fotomateriaal, onder meer van personeel, terreinen, winkels
    • Jaarverslagen
    • Personeelsbladen
    • Bibliotheek
    • Corporele objecten

    De oorsprong van Douwe Egberts is terug te voeren tot 1753. In de loop van de eeuwen is het winkeltje uit Joure in koloniale waren uitgegroeid tot een internationaal koffie- en theebedrijf met het hoofdkantoor in Nederland.

    De koffie- en theeproducten zijn wereldwijd in meer dan 45 landen verkrijgbaar. 70% van de omzet komt vanuit markten waar Douwe Egberts een No.1 of No.2 positie heeft.

    De lange historie wordt weerspiegeld in de collectie van het Heritage Center. Honderden jaren van Hollandse koffie en thee cultuur in allerhande vormen en uitingen maken onderdeel uit van de collectie.De website van het Heritage Center is een Atlantis Erfgoedsite met een frisse uitstraling.

    De collecties worden beheerd en beschikbaar gesteld via Atlantis. Daarmee is de website verrijkt met een Atlantis Portaal dat naadloos aansluit op de website en diverse collecties geïntegreerd beschikbaar stelt. Zowel de website als het portaal zijn responsive en daarmee geschikt voor presentatie op zowel PC/Laptops en tablets als op telefoons.

    De hosting van zowel de website als het portaal worden verzorgt door DEVENTit. Hierdoor is het Heritage Center verzekerd van continuïteit in dienstverlening.

    DEVENTit is uitermate trots dat dit mooie bedrijf gekozen heeft voor Atlantis voor haar collectiebeheer, portaal en website.

    De website is te bereiken via: http://www.heritagecenter.info.

    Wilt u meer informatie over hoe ook u met uw collectiebeheer, portaal en website hoge ogen gooit? Neem dan contact op met Herre Jan Veenema via 033-299 2277 of hjveenema@deventit.nl. Hij zal u hierover graag informeren.

  • 1 May 2015

    Atlantis en de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed

    Op initiatief van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) is een Netwerk Digitaal Erfgoed gestart. Dit netwerk bestaat uit grote landelijke instellingen die werken aan professioneel behoud en beheer van de collecties van archieven, bibliotheken, media, musea en kennisinstellingen.

    Deze instellingen werken via het Netwerk Digitaal Erfgoed samen om te komen tot een gestandaardiseerde sectoroverstijgende nationale infrastructuur van voorzieningen. Er wordt gewerkt vanuit de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed, waarin wordt uitgegaan van een 3-lagen model van Diensten, Verbindingen en Content. Binnen en tussen deze lagen wordt samengewerkt via de werkprogramma’s: Digitaal Erfgoed Zichtbaar, Bruikbaar en Houdbaar.

    Ten aanzien van de relatie tussen de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed en Atlantis komen diverse vragen naar boven, zoals:

    – Hoe verhoudt Atlantis zich tot de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed?
    – Hoe past Atlantis in het 3-lagenmodel?
    – Hoe past Atlantis in de werkprogramma’s?
    – Welk perspectief biedt Atlantis t.a.v. de nationale infrastructuur van voorzieningen?

    Deze en andere vragen komen aan de orde in de onderstaande verhandeling. Zo krijgt u inzicht in hoe Atlantis past binnen deze Nationale Strategie en in hoeverre u klaar bent voor nu en de toekomst als u Atlantis toepast als collectiebeheersysteem, erfgoedportaal en/of erfgoedsite.

    Ook uw conclusie zal zijn dat Atlantis staat voor continuïteit en toekomstperspectief!

    Lees: Atlantis en de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed

    Wilt u meer informatie over hoe ook u klaar kunt zijn voor nu en de toekomst? Neem dan contact op met Herre Jan Veenema via 033-299 2277 of hjveenema@deventit.nl. Hij zal u hierover graag informeren.

  • 10 April 2015

    Erfgoed Bunschoten: Markant dorp in beeld met Atlantis

    Dinsdag 31 maart is door de Burgermeester van Bunschoten en de voorzitter van de plaatselijke Historische Vereniging Bunscote de website ErfgoedBunschoten.nl gelanceerd. Dit is een Erfgoedsite met collectieontsluiting die door een samenwerking van de gemeente en de Historische Vereniging tot stand is gekomen.

    Via de site worden de collecties van het markante en cultuurrijke dorp Bunschoten-Spakenburg in beeld gebracht. Als voormalig dorp aan de Zuiderzee, kent Spakenburg een visserscultuur. Bunschoten was overwegend een agrarische gemeenschap. De visserij is overgegaan tot de detailhandel. Met vis, brood en koek trekken dagelijks honderden detaillisten het land in om de waar aan de man te brengen. De mannelijke inwoners lopen niet meer in klederdracht. Van de vrouwelijke inwoners kan er nog steeds een aantal in klederdracht op straat aangetroffen worden.

    Waar vrijwel iedere inwoner van het dorp warm voor loopt, of het nu een arbeider, boer of handelaar betreft, zijn de onderlinge verbondenheid, het geloof en het voetbal. Met recht is hier sprake van een bijzonder dorp. Wij zijn als bedrijf – afkomstig uit dit dorp – uitermate trots dat wij deze Erfgoedsite met Portaal hebben mogen realiseren. Het resultaat mag er wat ons betreft zijn!

    De Erfgoedsite straalt een bij het dorp passende nostalgie uit wat hand in hand gaat met frisse vormgeving en moderne techniek. Gepresenteerd worden allerhande aspecten van het cultureel erfgoed via een kaart met monumenten, artikelen over bijzondere thema’s van het dorp en een agenda met culturele activiteiten.

    Atlantis is op tal van facetten geïntegreerd met de Erfgoedsite. Op iedere plaats waar kaarten en objecten worden gebruikt, is sprake van een koppeling met de in Atlantis ondergebrachte en beheerde zaken, zijnde een eerste deel van de fotocollecties van de gemeente en de Historische Vereniging, het archief van de gemeente en de monumenten. Van de fotocollectie zijn nu enkele duizenden foto’s ingevoerd en er wordt hard gewerkt om te komen tot tienduizenden beschreven foto’s.

    De Erfgoedsite wordt gevoed door een volwaardig Atlantis-platform. Dit maakt zaken als zoeken, presenteren, kopen, delen en annoteren mogelijk. De gemeente kent nog meer collecties, zoals de museale en archeologische collecties. Deze kunnen zonder veel moeite in Atlantis worden ondergebracht, waardoor al het cultureel erfgoed vanuit de Erfgoedsite integraal bereikbaar wordt. Vanuit diezelfde omgeving kan deze informatie vervolgens gedeeld worden met burgers, bedrijven en organisaties in binnen- en buitenland.

    Met de Erfgoedsite heeft een markant dorp met een rijke cultuur en met bescheiden middelen door te kiezen voor Altantis een reuzensprong gemaakt naar (digitale) continuïteit en toekomstperspectief!

    Wilt u ook op de kaart gezet worden in het erfgoedlandschap? Met een Erfgoedsite, een Digitale Studiezaal of onderzoeksomgeving die past binnen uw budget? Neem dan contact op met Herre Jan Veenema via 033– 299 2277 of hjveenema@deventit.nl. Hij zal u hierover graag informeren.

Contact us
Back to Top