• 26 juni 2019

    Atlantis Crowdsourcing voor iedereen beschikbaar

    Atlantis Crowdsourcing voor iedereen beschikbaar

    Atlantis Crowdsourcing is dé oplossing om digitale collecties op een eenvoudige en efficiënte wijze te laten voorzien van beschrijvingen door het publiek.

    Vrijwilligers inzetten voor het beschrijven van digitale collecties
    Als digitale collecties niet voorzien zijn van metadata, zijn deze niet doorzoekbaar voor beheerders en het publiek. Het beschrijven van digitale collecties kan een arbeidsintensief proces zijn. Hiervoor worden vaak vrijwilligers ingezet. Atlantis Crowdsourcing maakt het vinden en inzetten van vrijwilligers eenvoudig.

    Atlantis Crowdsourcing
    Het Atlantis Crowdsourcing platform stelt organisaties in staat via één geïntegreerde omgeving projecten beschikbaar te stellen aan het publiek. De beschikbaar gestelde projecten kunnen effectief gecontroleerd en begeleid worden. Toegang tot deze omgeving gebeurt via de vertrouwde online omgeving van de organisatie. De scans worden op een overzichtelijke wijze met vooraf bepaalde invoervelden aangeboden. De door de vrijwilliger ingevoerde informatie komt na (eventueel automatische) goedkeuring direct beschikbaar voor ontsluiting.

    Voor iedereen beschikbaar
    Ook organisaties die geen gebruik maken van Atlantis voor beheer van haar collecties kunnen Atlantis Crowdsourcing gebruiken. Er wordt dan een koppeling (bijv. OAI-PMH) gerealiseerd tussen het desbetreffende collectiebeheerssysteem en Atlantis Crowdsourcing. Daarnaast kan er gewerkt worden met Export/import. Het crowdsourcing platform waarop de vrijwilligers collecties kunnen beschrijven wordt binnen de website van de eigen organisatie aangeboden. Hiervoor realiseert DEVENTit een webomgeving in de huisstijl van de organisatie, welke door de organisatie binnen haar website opgenomen kan worden.

    Inzetbaar voor verschillende projecten
    Atlantis Crowdsourcing stelt organisaties in staat zelf projecten aan te maken. Hierbij kunnen een aantal zaken naar wens per project aangepast worden zoals: invoerinstructies, instructies voor de controleurs, eenmalig of meermaals invoeren en de toegewezen projectleider. Met de uitbreiding Schermbouwer is de organisatie in staat zelfstandig invoerformulieren samen te stellen. Ook is het mogelijk om meerdere crowdsourcing projecten tegelijkertijd aan te bieden. Het platform kent een eenmalige aanschafprijs ongeacht het aantal projecten of scans. Dit maakt deze oplossing zeer kostenefficiënt.

    Meer informatie?
    Mogen wij u informeren over Atlantis Crowdsourcing? Neem contact met ons op en vraag een vrijblijvende oriëntatiesessie of digitaal informatie pakket aan!

  • 18 juni 2019

    Atlantis Configuratie Cockpit nu beschikbaar!

    Atlantis Configuratie Cockpit nu beschikbaar!
    Flexibiliteit ATLANTIS nu door applicatiebeheerder eenvoudig te benutten

    Atlantis biedt veel mogelijkheden om de applicatie geheel naar eigen wensen in te richten. Met de Configuratie Cockpit wordt het voor de applicatiebeheerder nu mogelijk om de Atlantis omgeving eenvoudig zelf te configureren. De Configuratie Cockpit wordt kosteloos beschikbaar gesteld aan alle Atlantis klanten met een onderhoudscontract. Een voorwaarde is dat tenminste een van uw medewerkers getraind wordt op het gebruik van de Configuratie Cockpit.

    Hieronder leiden wij u kort door een aantal onderdelen van de Configuratie Cockpit.

    Dashboard

    Vanuit een overzichtelijk dashboard worden de meest gebruikte functies voor het applicatiebeheer aangeboden. Met één klik worden de autorisaties ingesteld, het Content Management Systeem opgeroepen, rapporten gedefinieerd en keuzelijsten, categoriesystemen en zoekingangen samengesteld. Andere functies zitten onder het globale menu en zijn in een oogopslag beschikbaar.

     

    Vormgeving

    De Configuratie Cockpit is een volledig vernieuwde omgeving. De user interface is geheel herontworpen met overzichtelijkheid en gebruikersvriendelijkheid als belangrijkste uitgangspunten. Dit komt naar voren in de schermopbouw, het gebruik van kleuren en lettertypes, iconen, de toepassing van WYSIWYG weergaven, het gebruik van overzichtelijke boom- en lijstweergaven, zoek- en filterfuncties. Het kleurgebruik en lettertypes kan door de organisatie naar eigen inzicht aangepast, bewaard en opgeroepen worden zodat het aansluit bij de huisstijl of eigen smaak.

    Relatiemodel

    Via een grafische weergave wordt het relatiemodel van de Atlantis omgeving weergegeven. Hiermee worden de toegepaste objectsoorten (metadata modellen) en relaties daartussen overzichtelijk en interactief weergegeven. Vanuit dit grafische model worden eigenschappen van metadata modellen en relaties aangepast, toegevoegd of verwijderd. Het relatiemodel geeft direct
    inzicht in de opbouw van de Atlantis omgeving en daarmee in de mogelijkheden voor de collectiebeheerders voor navigatie en invoer.

    Rapportages

    Het zelf opstellen van rapportages voor gebruik binnen de Atlantis beheeromgeving is nu mogelijk via een gebruikersvriendelijke rapportbouwer. In een Rich-Text Editor worden vaste teksten en vormgeving gecombineerd met database informatie en taalconstructies als iteraties en condities. Dit gebeurt op een niveau zodat ook applicatiebeheerders met een niet-technische achtergrond hiermee overweg kunnen.

    Formulieren

    Met de Schermbouwer in uw licentie kunnen formulieren voor invoer en mutatie WYSIWYG opgesteld en aangepast worden door het simpelweg slepen en dimensioneren van de invoer van de invoervelden. Aan de invoervelden worden eigenschappen zoals benaming, verplichting voor invoer, alleen-lezen en  herhaalbaarheid aangegeven. In formulieren kunnen sub-formulieren opgenomen worden zodat veel gebruikte veldsamenstellingen telkens weer worden hergebruikt.

    Content Management
    Zeer krachtig zijn de Content Management functies. Velden voor zoeken, zoekresultaten, sorteringen, filters en detailinformatie kunnen door de applicatiebeheerder gedefinieerd en aangepast worden, afzonderlijk voor de beheer- en publieksomgeving. Voor de definitie wordt dezelfde techniek gebruikt als bij het opstellen van rapportages. Met een krachtige Rich Tekst Editor waarin vaste teksten en vormgeving gecombineerd wordt met database informatie en taalconstructies als iteraties en condities.

    Uitbreiding metadata modellen

    Met de dienst Dynamische Velden in de licentie kunnen de metadata modellen uitgebreid worden met eigen velden. Dit biedt in combinatie met het Content Management, formulier- en rapportbouwer een unieke flexibiliteit: zelf gedefinieerde velden worden toegepast in formulieren, rapporten en in zoeken, zoekresultaten, sorteringen, filters en detailinformatie. En dat allemaal volledig door de applicatiebeheerder zelf te regelen.

    Helpsysteem

    Het helpsysteem stelt de applicatiebeheerder in staat om naast de standaard geleverde helppagina’s ook eigen helppagina’s toe te voegen. Hiermee wordt de help informatie toegespitst op de situatie van de eigen organisatie en daarmee makkelijk overdraagbaar naar een nieuwe applicatiebeheerder.

    Responsive én meertalig
    De Configuratie Cockpit is volledig responsive en daarmee te gebruiken via een PC/Laptop, tablet en smartphone. De Configuratie Cockpit is beschikbaar in de Nederlandse en Engelse taal voor zowel de schermelementen als de helpfunctie. De Configuratie Cockpit faciliteert daarnaast de uitbreiding met extra talen.

    En verder…..
    De Configuratie Cockpit gaat op termijn het Beheerder menu binnen de beheeromgeving vervangen. Nu al zijn het overgrote deel van de functies uit het Beheerdersmenu via de Configuratie Cockpit beschikbaar. Maar dan gebruikersvriendelijker en overzichtelijker. In de loop van 2019 zullen stapsgewijs alle functies uit het Beheerder menu via deze omgeving beschikbaar komen.

    Beschikbaarheid
    De Configuratie Cockpit is beschikbaar voor Atlantis klanten in het kader van het onderhoud op Atlantis. Bij nieuwe afnemers maakt de Configuratie Cockpit standaard onderdeel uit van de licentie.

     

    De Configuratie Cockpit is een krachtige tool voor de applicatiebeheerder waarmee de flexibiliteit in configuratie van een Atlantis omgeving door een organisatie zelfstandig benut wordt. Verkeerd gebruik kan echter ook leiden tot problemen. Daarom wordt de Configuratie Cockpit geactiveerd na een op de licentiesamenstelling toegesneden training. De applicatiebeheerder ontvangt dan een gedegen opleiding die deels op de eigen Atlantis omgeving plaats vindt, zodat de organisatie optimaal kan profiteren van de mogelijkheden die de Configuratie Cockpit biedt.

     

    Geïnteresseerd?

    Wilt u gebruik maken van de mogelijkheden en flexibiliteit die de Configuratie Cockpit biedt? Neem dan contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst!

     

  • 5 april 2019

    DEVENTit met Atlantis op de Museum Vakdagen 2019

    Op woensdag 17 en donderdag 18 april 2019 wordt de vierde editie van de Museum Vakdagen georganiseerd. De Museum Vakdagen richt zich op de ruim 2.000 musea in Nederland en Vlaanderen. Van de grootste professionele tot het kleinste museum. Als leverancier en ontwikkelaar van collectiebeheersysteem Atlantis zal DEVENTit aanwezig op deze vakbeurs.

    Over DEVENTit
    Al meer dan 20 jaar verzorgt DEVENTit voor diverse instellingen het collectiebeheer. Dit doen wij met het collectiebeheersysteem Atlantis. Atlantis is een volledig webbased oplossing voor collectiebeheer. Online presentatie van collecties is een naadloos onderdeel van de oplossing waarmee Atlantis volledig integreert binnen uw website of websites van derden. Speciaal voor musea is Atlantis Museum beschikbaar.

    Atlantis Museum
    Iedere collectie is anders en uniek, net als de mensen die ermee werken. Atlantis Museum is ontwikkeld met het doel om eenvoudig en volledig webbased uw collecties te beheren met inachtneming van internationale standaarden (w.o.Spectrum) en workflow-processen. Onderling uitwisselen van informatie is daarbij eenvoudig en veilig geregeld.

    Museum Vakdagen 2019
    Wilt ú weten, wat wij voor uw collecties kunnen betekenen? Bezoek onze stand tijdens de Museum Vakdagen en laat u informeren en inspireren over collectieregistratie en online presentatie! Dan ontvangt u van ons een ‘Atlantis Powerbank’ op zakformaat. Heeft u nog geen toegangskaarten voor de Museum Vakdagen? Vraag bij ons uw gratis toegangskaarten aan.

    Meer informatie?
    Wenst u naar aanleiding van dit bericht meer informatie over webbased collectiebeheer of online presentatie van collecties? Neem gerust contact met ons op en vraag een vrijblijvende oriëntatiesessie of digitaal informatie pakket aan!

  • 6 maart 2019

    Atlantis is NEN 2082 gecertificeerd!

    Atlantis collectiebeheer en portaalbouw is door het European Certification Bureau Nederland (ECB) gecertificeerd voor de norm NEN 2082.

    De NEN 2082 is ontwikkeld op basis van bestaande Nederlandse, Europese en Amerikaanse eisen uit MoReq (2001), ReMANO (2004, DoD 5015.2 (1997-2002) en het Kernmodel Interlab (20030). De norm conformeert zich aan de NEN-ISO 15489-1 Informatie- en archiefmanagement. Het bevat een set van 155 functionele eisen. Een deel ervan wordt vanuit het oogpunt van goed informatie- en archiefmanagement als verplicht beschouwd.

    Het ECB NEN 2082 certificaat wordt toegekend als alle functionaliteiten goed in het product geconfigureerd zijn. Het ECB NEN 2082 certificaat bewijst dat Atlantis geschikt is voor professioneel en veilig informatiemanagement volgens de NEN 2082 standaard en de (Archief-)wet.

    Door te kiezen voor een gecertificeerd product weet u dat er aan de functionele eisen wordt voldaan die beschreven staan in verschillende standaarden. Deze kwaliteitsborging zorgt ervoor dat de informatie veilig wordt opgeslagen in het systeem en dat classificatie en vernietiging op een goede wijze wordt ingeregeld. Wanneer u geïnteresseerd bent in het auditrapport neem dan contact met ons op.

    Met deze certificering bent u ervan verzekerd dat Atlantis op een juiste manier ingezet kan worden als applicatie voor het archiefbeheer en recordsmanagement.

  • 9 januari 2019

    Personele versterkingen bij DEVENTit

    Met de komst van het nieuwe jaar doet het ons deugd te kunnen melden dat ons team uitbreiding heeft gekregen. Per 1 januari 2019 is Laurens van Diermen bij DEVENTit in dienst getreden als Sales Consultant.

    Laurens is 25 jaar en heeft Commerciële Economie gestudeerd aan het Windesheim in Zwolle. Na zijn opleiding heeft hij gewerkt in de automotive bij een merkdealer als verkoopadviseur en later als teamleider. Laurens is als zoon van ondertekende vanaf zijn jeugd betrokken geweest bij DEVENTit.

    Met Laurens wordt het verkoopteam versterkt. Samen met Herre-Jan Veenema zal hij relaties onderhouden en organisaties oplossingen bieden door middel van onze producten en diensten. Laurens is bereikbaar onder nummer: 06-12542135 en e-mail adres: ldiermen@deventit.nl

    Wij wensen Laurens veel succes en een leuke tijd toe bij DEVENTit.

     

    Namens Personeel en Directie,
    Peter van Diermen
    Directeur

  • 30 augustus 2018

    Nijmeegse archieven als eerste op Archieven Portaal Europa met automatisch publiceren van het archievenoverzicht.

    Na een succesvol afgeronde pilot zijn alle archieftoegangen van het Regionaal Archief Nijmegen nu op basis van een volledig geautomatiseerde Open Data koppeling vanuit Atlantis (Collectie Management Software) via het Archieven Portaal Europa toegankelijk. Het gaat om meer dan 1.200 archieftoegangen met daaraan gekoppeld meer dan 300.000 beschrijvingen van archiefstukken.

    Een primeur voor Europa is dat Atlantis het automatisch publiceren van het archievenoverzicht faciliteert. Wim van Dongen als projectmanager betrokken bij de werkzaamheden zegt hierover: “Dit is in heel Europa een unicum: geen enkel ander collectie management systeem faciliteert het automatisch publiceren van het archievenoverzicht.”

     

     

     

     

    Archieven Portaal Europa

    Het Archieven Portaal Europa zet zich in om toegang te geven tot archiefmateriaal uit heel Europa. Het is hiermee mogelijk om gemeenschappelijke en historische relaties tussen Europese landen te ontdekken.

    EAD / XML koppeling uitgefaseerd

    Parallel aan de pilot met het Regionaal Archief Nijmegen, hebben ook het Archief Delft en het Gemeentearchief Schiedam een automatische koppeling vanuit Atlantis gerealiseerd. Deze twee archiefinstellingen hadden hun toegangen al geruime tijd op het Archieven Portaal Europa staan, maar tot nu toe via door hen zelf geproduceerde EAD/XML toegangen. Door Atlantis wordt het handwerk voor het samenstellen van de toegangen alsook het aanmaken en onderhouden van het archievenoverzicht op het Archieven Portaal Europa geheel uit handen genomen.

    Geïnteresseerd?

    Wilt u met Atlantis uw collecties ook beter ontsluiten? Bel Herre-Jan Veenema, +316-12279117 voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

     

  • 27 augustus 2018
    DEVENTit-logo

    DEVENTit ISO 27001 gecertificeerd!

    Wij zijn trots u te kunnen berichten dat DEVENTit ISO 27001 gecertificeerd is. Dit betreft een certificering omtrent informatieveiligheid vanuit het perspectief van Beschikbaarheid, Integriteit en Vertrouwelijkheid.

    De certificering is bedrijfsbreed afgegeven voor alle door ISO 27001 geldende eisen en richtlijnen. Dus voor zowel de organisatie als de producten en diensten die door DEVENTit worden geleverd.

    Hiermee is getoetst en gecertificeerd dat:

    • DEVENTit verantwoord omgaat met informatie van personeel, klanten, leveranciers en overige relaties
    • DEVENTit de kwaliteit van leveranciers heeft geborgd
    • de informatieveiligheid is geborgd in de werkprocessen
    • het personeel bewust is van risico’s omtrent informatieveiligheid
    • informatieveiligheid binnen de softwareontwikkeling, de softwareproducten en de hosting omgeving is geborgd.

     

    In het kader van de AVG is deze certificering een onafhankelijke toetsing dat wij met passende technische en organisatorische maatregelen persoonsgegevens beveiligen. Daarnaast dat wij adequate procedures hanteren voor datalekken en andere inbreuken.

    Voor u als klant of relatie van DEVENTIt een extra garantie dat DEVENTit op een juiste en betrouwbare manier omgaat met uw informatie! Zowel als organisatie als binnen de producten en diensten die worden geleverd.

  • 17 augustus 2018

    Digitaal archief van kerken verdient de beste zorg

    Kampen, 23 april 2018 – Het Archief- en Documentatiecentrum (ADC) biedt aan kerken een archiefservice gebaseerd op een state-of the-art oplossing voor archiefbeheer en e-depot. In samenwerking met Data Matters en DEVENTit heeft het ADC een veilige en duurzame oplossing ontwikkeld voor het bewaren en beheren van het digitaal archief dat binnen een kerkgemeente gevormd wordt: van de kerkenraad, van de diaconie, van commissies van beheer en dergelijke.Veilig beheer van digitale informatie is ook voor kerken van het hoogste belang. De ADC archiefservice voldoet aan de hoogste veiligheidseisen. De digitale bewaarplaats wordt beheerd door het ADC. Elke kerk krijgt daarin een eigen, voor derden ontoegankelijk archief, met een unieke toegangscode. ADC biedt niet alleen een hoogwaardige archiefservice, maar ook ondersteuning bij het gebruik ervan.

    George Harinck, directeur van het ADC: “Digitaal archief van kerken verdient de beste zorg: gebruik daarom de archiefservice van het ADC.” Na lang en grondig overleg en onderzoek – waarbij ook kerken betrokken waren – is in samenwerking met Data Matters en DEVENTit de archiefservice ontwikkeld, die zich o.a. kenmerkt door: gebruiksgemak, betrouwbaarheid en een goede aansluiting op de archiefbehoeftes van kerken.

     

    Ook Paul Schindeler, directeur van Data Matters, is enthousiast over de mogelijkheden van de archiefservice: “Door de goede samenwerking met het ADC en de kerken hebben wij een passende en professionele oplossing gemaakt, die ook door publieke archieven wordt gebruikt. De archiefservice wordt door het ADC voor een aantrekkelijk jaarlijks bedrag aan kerken aangeboden.”

    Peter van Diermen, directeur van DEVENTit sluit daarbij aan: “Wij hebben graag onze medewerking verleend om ons Atlantis archiefbeheersysteem voor kerken beschikbaar te stellen. Door de aantrekkelijke prijsstelling is dit een mooie kans voor kerken om hierin een grote stap te maken in het professioneel en betrouwbaar beheren van haar archieven.”

    Over ADC

    Het Archief- en Documentatiecentrum is een instituut van de Gereformeerde Kerken. Het ADC is opgericht in 1993 voor archiefbeheer en –ontsluiting en voor advisering aan kerken over archiefbeheer. Zie: www.adckampen.nl

    Over Data Matters 

    Data Matters is al 15 jaar expert in duurzame archivering en duurzaam informatiebeheer. De innovatieve technologiedienstverlener richt informatieprocessen bij bedrijf en overheidsorganisatie op een dusdanige wijze in, dat de essentiële zakelijke informatie altijd beschikbaar en toegankelijk is en blijft. Over vijf, over vijftig jaar of voor eeuwig. Zie ook www.datamatters.nl/strongroom

    Over DEVENTit

    DEVENTit uit Bunschoten is al ruim 20 jaar toonaangevend in de erfgoedsector met het pakket Atlantis, dé oplossing voor volledig webbased collectiebeheer en portaalbouw. Tal van organisaties, variërend van archiefinstellingen, musea en overige collectie beherende organisaties in Nederland en België maken gebruik van Atlantis voor het archief- en collectiebeheer alsook de presentatie daarvan via het Intra- en Internet. Zie ook: www.deventit.nl

     

  • 8 mei 2018

    Jubileumactie Crowdsourcing; met vrijwilligers aan het werk!

    DEVENTit bestaat 20 jaar! En wie jubileert, die trakteert! Het hele jaar komen wij met interessante acties. We brengen u dit keer graag onze dienst Crowdsourcing onder de aandacht.

    Helpt uw publiek al bij het beschrijven van uw collecties?

    Nog niet? Dan is dit uw kans! In het kader van ons jubileum bieden wij u bij aanschaf voor 30 juni 2018 van onze dienst Crowdsourcing 20% korting op de aanschafprijs. Vraag vrijblijvend een offerte aan bij Herre-Jan Veenema.

    Wat is Crowdsourcing?

    Bij Crowdsourcing worden (deel)collecties in projectvorm aangeboden aan vrijwilligers voor het beschrijven. Dit gebeurt binnen uw eigen Crowdsourcing Portaal in uw eigen website, in uw eigen vormgeving. De vrijwilligers worden via diverse mogelijkheden betrokken, gebonden en geactiveerd om te gaan beschrijven. Het ingevoerde wordt gecontroleerd, hetzij door meerdere keren invoeren door verschillende vrijwilligers, of via controle door vrijwilligers of medewerkers met privileges hiertoe. Ook als u geen gebruiker van Atlantis bent, kunt u gebruik maken van deze Crowdsourcing dienst met zo mogelijk online koppelingen tussen uw huidige Collectiebeheersysteem en Atlantis.


    Wat maakt Crowdsourcing op Atlantis uniek?

    Als u gebruik maakt van onze Crowdsourcing dienst dan betekent dit voor Atlantis gebruikers dat u door uitbreiding van uw Atlantis licentie, over de mogelijkheden tot Crowdsourcing beschikt voor een onbeperkt aantal projecten. Bent u geen gebruiker van Atlantis, dan komt tegen een aantrekkelijk huurbedrag, voor de periode dat u gebruik wenst te maken van Crowdsourcing, deze dienst beschikbaar voor uw organisatie.

    Mobiliseer en enthousiasmeer uw vrijwilligers via uw eigen website en voorkom dubbele opslagkosten. Daarnaast blijft al uw data op de plek waar het staat en is het mogelijk om statistieken op te vragen van uw projecten zodat u inzicht heeft in de stand van zaken van de projecten die er gaande zijn.

    Wilt u meer informatie?

    Dat kan! Speciaal voor deze jubileumactie organiseren wij geheel vrijblijvend 3 bijeenkomsten waarbij wij een uitgebreide presentatie verzorgen en uw vragen beantwoorden. Schrijf u voor vrijdag 11 mei in voor één van onderstaande locaties:

    Donderdag 24 mei: Historisch Centrum Overijssel in Zwolle.
    Dinsdag 29 mei: Liberaal Archief/Liberas in Gent.
    Woensdag 6 juni: Erfgoed ’s Hertogenbosch

    De presentaties zijn van 10.00 – 12.00 en zijn inclusief lunch. Bij aanmelding van 5 organisaties gaat de presentatie al door. U kunt uzelf aanmelden bij Marian Knol. Vermeldt daarbij voor welke locatie u zich wilt inschrijven en met hoeveel personen u wenst te komen.

     

  • 4 mei 2018

    Erfgoeddag 2018, nieuwe website Liberaal Archief Gent / Liberas gelanceerd

    In het weekend van zaterdag 21 april was het Erfgoeddag in Vlaanderen. Dit jaarlijks terugkerend cultureel evenement richt zich op het roerend en immaterieel cultureel erfgoed. Dit jaar was het thema ‘kiezen’, een thema dat tientallen cultureel erfgoedorganisaties elk op hun eigen wijze hebben ingevuld. Liberaal Archief Gent koos dit moment uit om de nieuwe website te lanceren en om een naamaanpassing voor te stellen. Vanaf nu is het niet meer Liberaal Archief maar ‘Liberaal Archief / Liberas’.

    Liberaal Archief / Liberas
    Liberaal Archief/Liberas is het erfgoedcentrum voor de geschiedenis van het vrijheidsideaal in al zijn facetten. De organisatie is in 1982 opgericht als bewaarplaats voor de geschiedenis van het liberalisme in Vlaanderen en België. Intussen is Liberaal Archief/Liberas uitgegroeid tot een archiefinstelling die zich ook richt op personen, denkgroepen, (niet-zuilgebonden) beroepsorganisaties, vrije beroepen en allerlei andere groepen die een bijdrage lever(d)en aan het realiseren van het vrijheidsideaal. Deze verruiming in het werkveld resulteerde ook in een dubbelbenaming, die samen met de nieuwe website werd gelanceerd.

    Nieuwe website
    Peter Laroy, directeur Liberaal Archief/Liberas geeft toelichting op de vernieuwing van de website: “De fundering van de eerste website van Liberaal Archief/Liberas werd al in 1999 gelegd. De voorbije 18 jaar werd er stelselmatig verder gebouwd, wat wijst op de stabiliteit van het platform dat destijds werd gekozen. Om aan de wensen van de hedendaagse gebruiker tegemoet te komen was het nodig om te vernieuwen. Om de collecties te beheren is er gekozen voor Atlantis, het collectiebeheersyteem dat ontwikkeld wordt door DEVENTit. De collectie van Liberaal Archief/Liberas is nu op eenvoudige wijze doorzoekbaar. Bovendien biedt de nieuwe website heel wat mogelijkheden om de uitgebreide publiekswerking die vrij typerend is voor Liberaal Archief/Liberas in de kijker te zetten.”

    De keuze voor Atlantis
    Liberaal Archief/Liberas koos in 2016 voor de invoering van een nieuw collectiebeheersysteem. Jeroen Buysse, verantwoordelijke digitalisering Liberaal Archief/Liberas en projectmanager voor de implementatie van Atlantis en de nieuwe website, zegt hierover: “Wij waren op zoek naar een collectiebeheersysteem dat aan de wensen van onze middelgrote archieforganisatie voldeed. Wij wilden een duidelijke en heldere oplossung met voldoende functionaliteiten voor een kritische groep gebruikers. Een nieuw systeem mocht voor de medewerkers geen afschrikkend effect hebben en moest toegankelijk zijn. Atlantis voldeed perfect aan de basisvoorwaarden die wij vooraf hadden opgesteld. Dat Atlantis door heel wat collega-instellingen in Nederland en geleidelijk aan ook in Vlaanderen werd gebruikt, stemde ons gerust. Wij zijn tevreden dat wij tijdens dit proces steeds konden terugvallen op de expertise van DEVENTit. Wij kunnen nu dankzij Atlantis de verwijzing naar ruim 150.000 collectiestukken aanbieden, in veel gevallen ook meteen gekoppeld aan een beeld.”

    Ook DEVENTit heeft genoten van de prettige samenwerking “Liberaal Archief / Liberas was duidelijk in wat zij wilden terug zien in Atlantis, hierdoor kon er snel geschakeld en een passende oplossing geboden worden” aldus Annette Allaart, projectleider bij DEVENTit.

    Geïnteresseerd?
    Wilt u ook een moderne Atlantis erfgoedwebsite of -beeldbank? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema, +316-12279117 voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

  • 12 april 2018

    DEVENTit met Atlantis op Museum Vakdagen 2018

    18 en 19 april wordt de 3e editie van de Museum Vakdagen georganiseerd. De Museum Vakdagen richt zich op ruim 2000 musea in Nederland en Vlaanderen. Van de grootste professionele tot het kleinste museum. Als leverancier en ontwikkelaar van collectiebeheersysteem Atlantis zal DEVENTit aanwezig bij deze vakbeurs.

    Over DEVENTit
    Al 20 jaar verzorgt DEVENTit voor diverse instellingen hun collectiebeheer. Dit doen wij met het collectiebeheersysteem Atlantis. Speciaal voor musea is Atlantis Museum ontwikkeld. Op het erfgoedportaal van de stad Brugge kunt u zien hoe Brugse musea hun collecties tonen aan het publiek.

    Atlantis Museum
    Iedere collectie is anders en uniek, net als de mensen die ermee werken. Atlantis Museum is ontwikkeld met het doel om eenvoudig en volledig webbased uw collecties te beheren met inachtneming van internationale standaarden (w.o. Spectrum) en workflow-processen. Onderling uitwisselen van informatie is daarbij eenvoudig en veilig geregeld.

    Naast de basismodule ‘Museum’ zijn er ook modules voor het beheer van beeldcollecties, archieven,gedrukte bronnen, bibliotheekcatalogi, handgeschreven bronnen, dossiers, archeologische vondsten en andere gemengde collecties beschikbaar. Samen vormen de verschillende modules één geïntegreerd multimediaal informatiesysteem waarin de collecties afzonderlijk én integraal te beheren zijn.

     

    Atlantis Museum en Strongroom E-depot
    Een unieke geïntegreerde oplossing voor het beheren, bewaren en ontsluiten van uiteenlopende collecties en digitale bestanden. Dat is het resultaat van de samenwerking tussen Atlantis en Strongroom. Data Matters,  één van onze partners, is op onze stand aanwezig met hun e-depot oplossing Strongroom.

    Wij informeren u graag over de uitgebreide mogelijkheden voor uw museum bij onze stand 2.1 of neem contact op met James Stell.


    Geïnteresseerd?
    Bent u geïnteresseerd in een collectiebeheersysteem voor uw museum of wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

     

     

  • 24 januari 2018

    Collectiebeheersysteem en website voor archeologische vondsten van Raakvlak Brugge

    DEVENTit uit Bunschoten heeft voor de Onroerend Erfgoed Dienst (IOED) Raakvlak Brugge (www.raakvlak.be) een modern collectiebeheersysteem met bijbehorende erfgoedwebsite gerealiseerd voor het opbouwen, beheren en beschikbaar stellen van archeologische vondsten. 

    Raakvlak Brugge
    De intergemeentelijke dienst Raakvlak Brugge is gespecialiseerd in archeologie, bouwkunde en landschappelijk erfgoed voor Brugge en het Ommeland. Raakvlak heeft als werkgebied; Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Torhout en Zedelgem.

    De intergemeentelijke dienst voert niet alleen opgravingen uit, maar is ook verantwoordelijk voor de advisering van bouwdossiers en het streven naar het behoud van het archeologische erfgoed.De verwerking van de gegevens na de opgraving en de publiekswerking behoren ook tot het takenpakket.

    Archeologische vondsten
    De kerntaak van Raakvlak is het registreren en beschikbaar stellen van archeologische vondsten. Voor het  beheer van de informatie is gekozen voor Atlantis, de oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw van DEVENTit uit Bunschoten in Nederland.

    Opgravingen worden met Atlantis geregistreerd en gedocumenteerd. Van ieder onderdeel worden de geo-referenties vastgelegd en waar van toepassing op een kaart gepresenteerd. Voor de registratie van sites, sleuven en vondsten is een gedetailleerde verzamelingen van kenmerken beschikbaar alsook een database van referentiemateriaal om de vondsten te classificeren.

    Publiekspresentatie vindt plaats via het Atlantis portaal, waarmee via een vitrine met topstukken en een efficiënte zoekfuncties de archeologische schatten ontsloten worden voor het publiek.

    Archeologische vondsten in de vitrine op www.raakvlak.be

    Atlantis Erfgoedwebsite
    Het Atlantis portaal is opgenomen in een Atlantis Erfgoedwebsite waarmee naast de archeologische collecties ook Raakvlak als organisatie gepresenteerd wordt. Raakvlak kan zichzelf hiermee profileren en het publiek informeren over belangrijke evenementen, nieuws en belangwekkende archeologische vondsten.

     

    Uniforme vormgeving en technologie zorgen voor een optimale integratie van de erfgoedwebsite en het portaal. Daarnaast is het geheel ‘responsive’, wat betekent dat de website en het portaal ook te raadplegen zijn op een breed scala aan apparaten, van desktop tot smartphones en tablets.

    Mooi resultaat
    ‘We zijn heel blij met het resultaat’,  zegt Jan Huyghe, archeoloog bij Raakvlak Brugge ‘we kregen veel positieve reacties na de voorstelling aan het grote publiek. Het was een succes.’

    Ook DEVENTit is trots op dit resultaat. ‘De ontwikkeling van een collectiebeheersysteem voor archeologische collecties was een lang gekoesterde wens die in vervulling is gegaan. Hiermee komen dit soort oplossingen ook beschikbaar voor andere archeologische diensten’,  aldus Peter van Diermen – directeur van DEVENTit – ‘Door een goede interactie tussen vormgevers en Raakvlak is een mooie Erfgoedwebsite ontstaan die de professionaliteit van Raakvlak op een aantrekkelijke manier uitstraalt.’

    Geïnteresseerd?
    Bent u geïnteresseerd in een collectiebeheersysteem voor archeologische collecties of wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

  • 7 november 2017

    Nieuwe erfgoedwebsite voor streekarchief Heerde, Epe en Hattem

    Het streekarchief Heerde, Epe en Hattem beheren documenten over de historie van Noord-Oost Veluwe. De vernieuwde erfgoedwebsite draagt bij aan gebruikersgemak voor zowel de medewerkers van het streekarchief als de gebruikers van de website: www.streekarchiefepe.nl

    Responsive
    De website is ‘Responsive’. Dit zorgt ervoor dat de website zich aanpast aan de formaten van alle schermen. Zo functioneert de website voor alle apparaten zoals pc, laptop, tablet en smartphones.

    Ontwerp
    Het grafisch ontwerp is gemaakt door professionele vormgevers, de website wordt in alle gangbare browsers goed getoond. Daarnaast voldoet de website aan de webrichtlijnen van de overheid.

    Beheer en gebruik
    De medewerkers van het streekarchief kunnen zelf veel doen aan het beheer van de website.De collecties van het streekarchief zijn doorzoekbaar via de Atlantis responsive publieksomgeving. Op de schermen van Atlantis blijven de kop- en voetregel van de voorpagina zichtbaar. Het content management systeem van de website is WordPress. Dit maakt het mogelijk dat er eenvoudig iets toegevoegd of gewijzigd kan worden op de website. WordPress is gebruiksvriendelijk en kan gemakkelijk worden uitgebreid. Geschikt voor zowel beginnende als ervaren gebruikers.

    De medewerkers van het streekarchief zijn erg blij met deze nieuwe website en hoe deze tot stand is gekomen. ‘De samenwerking met DEVENTit is vruchtbaar en prettig. Er is goed naar ons geluisterd’ zegt Gerrit Kouwenhove, streekarchivaris bij het Streekarchief Heerde, Epe en Hattem.

    Erfgoedwebsite
    ‘We zijn erg trots op het resultaat’ zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit ‘Een integratie van Atlantis en het streekarchief in één erfgoedwebsite’. Doordat het streekarchief onderhoud heeft afgesloten op deze erfgoedwebsite zijn ze gegarandeerd van upgrades naar nieuwe versies van webbrowsers. Dus onverwachte kosten zijn hiermee uitgesloten.

    Geïnteresseerd?
    Wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

     

     

  • 28 september 2017

    Nieuwe erfgoedwebsite Geheugen van Zeist online

    Geheugen van Zeist is een samenwerkingsverband van 12 erfgoedpartners uit Zeist en omstreken. Via de website www.geheugenvanzeist.nl treden zij gezamenlijk naar buiten om de historie van Zeist, Austerlitz, Bosch en Duin, Den Dolder en Huis ter Heide aan het licht te brengen.

    De realisatie van de website is gegund aan DEVENTit, leverancier van Atlantis. De website is modern van opzet en geschikt voor PC/laptops, tablets en smartphones. De website biedt ook beveiligde communicatie en is geïntegreerd met een Atlantis erfgoedportaal waardoor de collecties afzonderlijk en integraal beschikbaar zijn voor raadpleging door het publiek.

     

     

    “Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid waren harde eisen voor de nieuwe website. DEVENTit was al onze samenwerkingspartner en daarom een logische keuze. De archieven en de website bij één organisatie in onderhoud geeft rust en overzicht. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat en met dit nieuwe uiterlijk kunnen wij nu weer jaren vooruit.”, aldus Annuska Komen, projectleider namens de gemeente Zeist.

    Met de vormgeving is uitgegaan van de huisstijl van het samenwerkingsverband en is doorgetrokken naar zowel de website als het Atlantis erfgoedportaal. Hierdoor zijn website en erfgoedportaal perfect met elkaar geïntegreerd. Er is rekening gehouden met bezoekers met een visuele beperking door kleurgebruik, vergroting van lettertypen en voorleesfuncties.

    “Deze omgeving mag met recht een Atlantis Erfgoedwebsite genoemd worden”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “De hele opzet van de website straalt historie uit. Via het Atlantis Erfgoedportaal worden collecties uit Atlantis en uit andere systemen ontsloten. Doordat Het Geheugen van Zeist onderhoud heeft afgesloten op de website, zijn ze gegarandeerd van upgrades naar nieuwe versies van CMS en webbrowsers. Dus onverwachte kosten voor upgrades zijn hiermee uitgesloten.”

     

    Wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

  • 12 september 2017

    Digipolis kiest voor Atlantis

    DEVENTit uit Bunschoten gaat in opdracht van Digipolis een archiefbeheersysteem realiseren. Digipolis is een Vlaamse vereniging voor intergemeentelijke samenwerking ten behoeve van telematicavoorzieningen. Het archiefbeheersysteem wordt ontwikkeld voor het stadsarchief Gent en ook voor de andere Oost-Vlaamse gemeenten en OCMW’s. Dit gebeurt via een partnership van Digipolis met piva eGov, het provincaal intern verzelfstandigd agentschap voor ondersteuning van lokaal e-Government binnen Oost-Vlaanderen.

    Met deze opdracht is gekozen voor Atlantis, het pakket van DEVENTit voor collectiebeheer en portaalbouw. Met deze volledige web based oplossing wordt een platform gerealiseerd waarop de OCMW’s (Openbare Centra’s voor Maatschappelijk Welzijn), de gemeenten en het stadsarchief Gent hun archieven kunnen onderbrengen, beheren en voor medewerkers en het brede publiek toegankelijk maken.

    “Het pakket Atlantis is verkozen na een brede verkenning van beschikbare oplossingen voor archiefbeheer”, zegt Bart Stichelmans, projectleider bij Digipolis. “Uit de aanbiedingen bleek Atlantis, de oplossing van DEVENTit, het best aan te sluiten bij onze wensen en eisen met een prima prijs/kwaliteit verhouding.”

     

    “Wij zijn erg blij met de gunning van deze opdracht”, vertelt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het Atlantis platform dat gerealiseerd gaat worden, kan door meer dan 60 organisaties gebruikt gaan worden. Wij groeiden al heel sterk in België, maar met deze opdracht maken wij een grote stap.”
    De Vlaamse organisaties hebben met de keuze voor Atlantis de beschikking over een volledig web based oplossing. Deze kan naast het beheren en beschikbaar stellen van archieven ook ingezet worden voor andere collecties zoals beeldbanken, gedrukte- en handgeschreven bronnen, audiovisueel materiaal, etc. De oplossing voorziet ook in een lage instap voor organisaties van kleinere gemeenten.

     

    Wilt u ook een moderne en gebruikersvriendelijke oplossing voor uw archief- en collectiebeheer, neem dan contact op met Herre Jan Veenema voor een vrijblijvende demonstratie.

Contact opnemen
Back to Top