• 8 mei 2018

    Jubileumactie Crowdsourcing; met vrijwilligers aan het werk!

    DEVENTit bestaat 20 jaar! En wie jubileert, die trakteert! Het hele jaar komen wij met interessante acties. We brengen u dit keer graag onze dienst Crowdsourcing onder de aandacht.

    Helpt uw publiek al bij het beschrijven van uw collecties?

    Nog niet? Dan is dit uw kans! In het kader van ons jubileum bieden wij u bij aanschaf voor 30 juni 2018 van onze dienst Crowdsourcing 20% korting op de aanschafprijs. Vraag vrijblijvend een offerte aan bij Herre-Jan Veenema.

    Wat is Crowdsourcing?

    Bij Crowdsourcing worden (deel)collecties in projectvorm aangeboden aan vrijwilligers voor het beschrijven. Dit gebeurt binnen uw eigen Crowdsourcing Portaal in uw eigen website, in uw eigen vormgeving. De vrijwilligers worden via diverse mogelijkheden betrokken, gebonden en geactiveerd om te gaan beschrijven. Het ingevoerde wordt gecontroleerd, hetzij door meerdere keren invoeren door verschillende vrijwilligers, of via controle door vrijwilligers of medewerkers met privileges hiertoe. Ook als u geen gebruiker van Atlantis bent, kunt u gebruik maken van deze Crowdsourcing dienst met zo mogelijk online koppelingen tussen uw huidige Collectiebeheersysteem en Atlantis.


    Wat maakt Crowdsourcing op Atlantis uniek?

    Als u gebruik maakt van onze Crowdsourcing dienst dan betekent dit voor Atlantis gebruikers dat u door uitbreiding van uw Atlantis licentie, over de mogelijkheden tot Crowdsourcing beschikt voor een onbeperkt aantal projecten. Bent u geen gebruiker van Atlantis, dan komt tegen een aantrekkelijk huurbedrag, voor de periode dat u gebruik wenst te maken van Crowdsourcing, deze dienst beschikbaar voor uw organisatie.

    Mobiliseer en enthousiasmeer uw vrijwilligers via uw eigen website en voorkom dubbele opslagkosten. Daarnaast blijft al uw data op de plek waar het staat en is het mogelijk om statistieken op te vragen van uw projecten zodat u inzicht heeft in de stand van zaken van de projecten die er gaande zijn.

    Wilt u meer informatie?

    Dat kan! Speciaal voor deze jubileumactie organiseren wij geheel vrijblijvend 3 bijeenkomsten waarbij wij een uitgebreide presentatie verzorgen en uw vragen beantwoorden. Schrijf u voor vrijdag 11 mei in voor één van onderstaande locaties:

    Donderdag 24 mei: Historisch Centrum Overijssel in Zwolle.
    Dinsdag 29 mei: Liberaal Archief/Liberas in Gent.
    Woensdag 6 juni: Erfgoed ’s Hertogenbosch

    De presentaties zijn van 10.00 – 12.00 en zijn inclusief lunch. Bij aanmelding van 5 organisaties gaat de presentatie al door. U kunt uzelf aanmelden bij Marian Knol. Vermeldt daarbij voor welke locatie u zich wilt inschrijven en met hoeveel personen u wenst te komen.

     

  • 4 mei 2018

    Erfgoeddag 2018, nieuwe website Liberaal Archief Gent / Liberas gelanceerd

    In het weekend van zaterdag 21 april was het Erfgoeddag in Vlaanderen. Dit jaarlijks terugkerend cultureel evenement richt zich op het roerend en immaterieel cultureel erfgoed. Dit jaar was het thema ‘kiezen’, een thema dat tientallen cultureel erfgoedorganisaties elk op hun eigen wijze hebben ingevuld. Liberaal Archief Gent koos dit moment uit om de nieuwe website te lanceren en om een naamaanpassing voor te stellen. Vanaf nu is het niet meer Liberaal Archief maar ‘Liberaal Archief / Liberas’.

    Liberaal Archief / Liberas
    Liberaal Archief/Liberas is het erfgoedcentrum voor de geschiedenis van het vrijheidsideaal in al zijn facetten. De organisatie is in 1982 opgericht als bewaarplaats voor de geschiedenis van het liberalisme in Vlaanderen en België. Intussen is Liberaal Archief/Liberas uitgegroeid tot een archiefinstelling die zich ook richt op personen, denkgroepen, (niet-zuilgebonden) beroepsorganisaties, vrije beroepen en allerlei andere groepen die een bijdrage lever(d)en aan het realiseren van het vrijheidsideaal. Deze verruiming in het werkveld resulteerde ook in een dubbelbenaming, die samen met de nieuwe website werd gelanceerd.

    Nieuwe website
    Peter Laroy, directeur Liberaal Archief/Liberas geeft toelichting op de vernieuwing van de website: “De fundering van de eerste website van Liberaal Archief/Liberas werd al in 1999 gelegd. De voorbije 18 jaar werd er stelselmatig verder gebouwd, wat wijst op de stabiliteit van het platform dat destijds werd gekozen. Om aan de wensen van de hedendaagse gebruiker tegemoet te komen was het nodig om te vernieuwen. Om de collecties te beheren is er gekozen voor Atlantis, het collectiebeheersyteem dat ontwikkeld wordt door DEVENTit. De collectie van Liberaal Archief/Liberas is nu op eenvoudige wijze doorzoekbaar. Bovendien biedt de nieuwe website heel wat mogelijkheden om de uitgebreide publiekswerking die vrij typerend is voor Liberaal Archief/Liberas in de kijker te zetten.”

    De keuze voor Atlantis
    Liberaal Archief/Liberas koos in 2016 voor de invoering van een nieuw collectiebeheersysteem. Jeroen Buysse, verantwoordelijke digitalisering Liberaal Archief/Liberas en projectmanager voor de implementatie van Atlantis en de nieuwe website, zegt hierover: “Wij waren op zoek naar een collectiebeheersysteem dat aan de wensen van onze middelgrote archieforganisatie voldeed. Wij wilden een duidelijke en heldere oplossung met voldoende functionaliteiten voor een kritische groep gebruikers. Een nieuw systeem mocht voor de medewerkers geen afschrikkend effect hebben en moest toegankelijk zijn. Atlantis voldeed perfect aan de basisvoorwaarden die wij vooraf hadden opgesteld. Dat Atlantis door heel wat collega-instellingen in Nederland en geleidelijk aan ook in Vlaanderen werd gebruikt, stemde ons gerust. Wij zijn tevreden dat wij tijdens dit proces steeds konden terugvallen op de expertise van DEVENTit. Wij kunnen nu dankzij Atlantis de verwijzing naar ruim 150.000 collectiestukken aanbieden, in veel gevallen ook meteen gekoppeld aan een beeld.”

    Ook DEVENTit heeft genoten van de prettige samenwerking “Liberaal Archief / Liberas was duidelijk in wat zij wilden terug zien in Atlantis, hierdoor kon er snel geschakeld en een passende oplossing geboden worden” aldus Annette Allaart, projectleider bij DEVENTit.

    Geïnteresseerd?
    Wilt u ook een moderne Atlantis erfgoedwebsite of -beeldbank? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema, +316-12279117 voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

  • 12 april 2018

    DEVENTit met Atlantis op Museum Vakdagen 2018

    18 en 19 april wordt de 3e editie van de Museum Vakdagen georganiseerd. De Museum Vakdagen richt zich op ruim 2000 musea in Nederland en Vlaanderen. Van de grootste professionele tot het kleinste museum. Als leverancier en ontwikkelaar van collectiebeheersysteem Atlantis zal DEVENTit aanwezig bij deze vakbeurs.

    Over DEVENTit
    Al 20 jaar verzorgt DEVENTit voor diverse instellingen hun collectiebeheer. Dit doen wij met het collectiebeheersysteem Atlantis. Speciaal voor musea is Atlantis Museum ontwikkeld. Op het erfgoedportaal van de stad Brugge kunt u zien hoe Brugse musea hun collecties tonen aan het publiek.

    Atlantis Museum
    Iedere collectie is anders en uniek, net als de mensen die ermee werken. Atlantis Museum is ontwikkeld met het doel om eenvoudig en volledig webbased uw collecties te beheren met inachtneming van internationale standaarden (w.o. Spectrum) en workflow-processen. Onderling uitwisselen van informatie is daarbij eenvoudig en veilig geregeld.

    Naast de basismodule ‘Museum’ zijn er ook modules voor het beheer van beeldcollecties, archieven,gedrukte bronnen, bibliotheekcatalogi, handgeschreven bronnen, dossiers, archeologische vondsten en andere gemengde collecties beschikbaar. Samen vormen de verschillende modules één geïntegreerd multimediaal informatiesysteem waarin de collecties afzonderlijk én integraal te beheren zijn.

     

    Atlantis Museum en Strongroom E-depot
    Een unieke geïntegreerde oplossing voor het beheren, bewaren en ontsluiten van uiteenlopende collecties en digitale bestanden. Dat is het resultaat van de samenwerking tussen Atlantis en Strongroom. Data Matters,  één van onze partners, is op onze stand aanwezig met hun e-depot oplossing Strongroom.

    Wij informeren u graag over de uitgebreide mogelijkheden voor uw museum bij onze stand 2.1 of neem contact op met James Stell.


    Geïnteresseerd?
    Bent u geïnteresseerd in een collectiebeheersysteem voor uw museum of wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

     

     

  • 24 januari 2018

    Collectiebeheersysteem en website voor archeologische vondsten van Raakvlak Brugge

    DEVENTit uit Bunschoten heeft voor de Onroerend Erfgoed Dienst (IOED) Raakvlak Brugge (www.raakvlak.be) een modern collectiebeheersysteem met bijbehorende erfgoedwebsite gerealiseerd voor het opbouwen, beheren en beschikbaar stellen van archeologische vondsten. 

    Raakvlak Brugge
    De intergemeentelijke dienst Raakvlak Brugge is gespecialiseerd in archeologie, bouwkunde en landschappelijk erfgoed voor Brugge en het Ommeland. Raakvlak heeft als werkgebied; Beernem, Brugge, Damme, Jabbeke, Knokke-Heist, Torhout en Zedelgem.

    De intergemeentelijke dienst voert niet alleen opgravingen uit, maar is ook verantwoordelijk voor de advisering van bouwdossiers en het streven naar het behoud van het archeologische erfgoed.De verwerking van de gegevens na de opgraving en de publiekswerking behoren ook tot het takenpakket.

    Archeologische vondsten
    De kerntaak van Raakvlak is het registreren en beschikbaar stellen van archeologische vondsten. Voor het  beheer van de informatie is gekozen voor Atlantis, de oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw van DEVENTit uit Bunschoten in Nederland.

    Opgravingen worden met Atlantis geregistreerd en gedocumenteerd. Van ieder onderdeel worden de geo-referenties vastgelegd en waar van toepassing op een kaart gepresenteerd. Voor de registratie van sites, sleuven en vondsten is een gedetailleerde verzamelingen van kenmerken beschikbaar alsook een database van referentiemateriaal om de vondsten te classificeren.

    Publiekspresentatie vindt plaats via het Atlantis portaal, waarmee via een vitrine met topstukken en een efficiënte zoekfuncties de archeologische schatten ontsloten worden voor het publiek.

    Archeologische vondsten in de vitrine op www.raakvlak.be

    Atlantis Erfgoedwebsite
    Het Atlantis portaal is opgenomen in een Atlantis Erfgoedwebsite waarmee naast de archeologische collecties ook Raakvlak als organisatie gepresenteerd wordt. Raakvlak kan zichzelf hiermee profileren en het publiek informeren over belangrijke evenementen, nieuws en belangwekkende archeologische vondsten.

     

    Uniforme vormgeving en technologie zorgen voor een optimale integratie van de erfgoedwebsite en het portaal. Daarnaast is het geheel ‘responsive’, wat betekent dat de website en het portaal ook te raadplegen zijn op een breed scala aan apparaten, van desktop tot smartphones en tablets.

    Mooi resultaat
    ‘We zijn heel blij met het resultaat’,  zegt Jan Huyghe, archeoloog bij Raakvlak Brugge ‘we kregen veel positieve reacties na de voorstelling aan het grote publiek. Het was een succes.’

    Ook DEVENTit is trots op dit resultaat. ‘De ontwikkeling van een collectiebeheersysteem voor archeologische collecties was een lang gekoesterde wens die in vervulling is gegaan. Hiermee komen dit soort oplossingen ook beschikbaar voor andere archeologische diensten’,  aldus Peter van Diermen – directeur van DEVENTit – ‘Door een goede interactie tussen vormgevers en Raakvlak is een mooie Erfgoedwebsite ontstaan die de professionaliteit van Raakvlak op een aantrekkelijke manier uitstraalt.’

    Geïnteresseerd?
    Bent u geïnteresseerd in een collectiebeheersysteem voor archeologische collecties of wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

  • 7 november 2017

    Nieuwe erfgoedwebsite voor streekarchief Heerde, Epe en Hattem

    Het streekarchief Heerde, Epe en Hattem beheren documenten over de historie van Noord-Oost Veluwe. De vernieuwde erfgoedwebsite draagt bij aan gebruikersgemak voor zowel de medewerkers van het streekarchief als de gebruikers van de website: www.streekarchiefepe.nl

    Responsive
    De website is ‘Responsive’. Dit zorgt ervoor dat de website zich aanpast aan de formaten van alle schermen. Zo functioneert de website voor alle apparaten zoals pc, laptop, tablet en smartphones.

    Ontwerp
    Het grafisch ontwerp is gemaakt door professionele vormgevers, de website wordt in alle gangbare browsers goed getoond. Daarnaast voldoet de website aan de webrichtlijnen van de overheid.

    Beheer en gebruik
    De medewerkers van het streekarchief kunnen zelf veel doen aan het beheer van de website.De collecties van het streekarchief zijn doorzoekbaar via de Atlantis responsive publieksomgeving. Op de schermen van Atlantis blijven de kop- en voetregel van de voorpagina zichtbaar. Het content management systeem van de website is WordPress. Dit maakt het mogelijk dat er eenvoudig iets toegevoegd of gewijzigd kan worden op de website. WordPress is gebruiksvriendelijk en kan gemakkelijk worden uitgebreid. Geschikt voor zowel beginnende als ervaren gebruikers.

    De medewerkers van het streekarchief zijn erg blij met deze nieuwe website en hoe deze tot stand is gekomen. ‘De samenwerking met DEVENTit is vruchtbaar en prettig. Er is goed naar ons geluisterd’ zegt Gerrit Kouwenhove, streekarchivaris bij het Streekarchief Heerde, Epe en Hattem.

    Erfgoedwebsite
    ‘We zijn erg trots op het resultaat’ zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit ‘Een integratie van Atlantis en het streekarchief in één erfgoedwebsite’. Doordat het streekarchief onderhoud heeft afgesloten op deze erfgoedwebsite zijn ze gegarandeerd van upgrades naar nieuwe versies van webbrowsers. Dus onverwachte kosten zijn hiermee uitgesloten.

    Geïnteresseerd?
    Wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

     

     

  • 28 september 2017

    Nieuwe erfgoedwebsite Geheugen van Zeist online

    Geheugen van Zeist is een samenwerkingsverband van 12 erfgoedpartners uit Zeist en omstreken. Via de website www.geheugenvanzeist.nl treden zij gezamenlijk naar buiten om de historie van Zeist, Austerlitz, Bosch en Duin, Den Dolder en Huis ter Heide aan het licht te brengen.

    De realisatie van de website is gegund aan DEVENTit, leverancier van Atlantis. De website is modern van opzet en geschikt voor PC/laptops, tablets en smartphones. De website biedt ook beveiligde communicatie en is geïntegreerd met een Atlantis erfgoedportaal waardoor de collecties afzonderlijk en integraal beschikbaar zijn voor raadpleging door het publiek.

     

     

    “Toegankelijkheid en gebruiksvriendelijkheid waren harde eisen voor de nieuwe website. DEVENTit was al onze samenwerkingspartner en daarom een logische keuze. De archieven en de website bij één organisatie in onderhoud geeft rust en overzicht. Wij zijn zeer tevreden over het resultaat en met dit nieuwe uiterlijk kunnen wij nu weer jaren vooruit.”, aldus Annuska Komen, projectleider namens de gemeente Zeist.

    Met de vormgeving is uitgegaan van de huisstijl van het samenwerkingsverband en is doorgetrokken naar zowel de website als het Atlantis erfgoedportaal. Hierdoor zijn website en erfgoedportaal perfect met elkaar geïntegreerd. Er is rekening gehouden met bezoekers met een visuele beperking door kleurgebruik, vergroting van lettertypen en voorleesfuncties.

    “Deze omgeving mag met recht een Atlantis Erfgoedwebsite genoemd worden”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “De hele opzet van de website straalt historie uit. Via het Atlantis Erfgoedportaal worden collecties uit Atlantis en uit andere systemen ontsloten. Doordat Het Geheugen van Zeist onderhoud heeft afgesloten op de website, zijn ze gegarandeerd van upgrades naar nieuwe versies van CMS en webbrowsers. Dus onverwachte kosten voor upgrades zijn hiermee uitgesloten.”

     

    Wilt u ook een moderne Atlantis Erfgoedwebsite? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema voor nadere informatie of een vrijblijvende demonstratie.

     

  • 12 september 2017

    Digipolis kiest voor Atlantis

    DEVENTit uit Bunschoten gaat in opdracht van Digipolis een archiefbeheersysteem realiseren. Digipolis is een Vlaamse vereniging voor intergemeentelijke samenwerking ten behoeve van telematicavoorzieningen. Het archiefbeheersysteem wordt ontwikkeld voor het stadsarchief Gent en ook voor de andere Oost-Vlaamse gemeenten en OCMW’s. Dit gebeurt via een partnership van Digipolis met piva eGov, het provincaal intern verzelfstandigd agentschap voor ondersteuning van lokaal e-Government binnen Oost-Vlaanderen.

    Met deze opdracht is gekozen voor Atlantis, het pakket van DEVENTit voor collectiebeheer en portaalbouw. Met deze volledige web based oplossing wordt een platform gerealiseerd waarop de OCMW’s (Openbare Centra’s voor Maatschappelijk Welzijn), de gemeenten en het stadsarchief Gent hun archieven kunnen onderbrengen, beheren en voor medewerkers en het brede publiek toegankelijk maken.

    “Het pakket Atlantis is verkozen na een brede verkenning van beschikbare oplossingen voor archiefbeheer”, zegt Bart Stichelmans, projectleider bij Digipolis. “Uit de aanbiedingen bleek Atlantis, de oplossing van DEVENTit, het best aan te sluiten bij onze wensen en eisen met een prima prijs/kwaliteit verhouding.”

     

    “Wij zijn erg blij met de gunning van deze opdracht”, vertelt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het Atlantis platform dat gerealiseerd gaat worden, kan door meer dan 60 organisaties gebruikt gaan worden. Wij groeiden al heel sterk in België, maar met deze opdracht maken wij een grote stap.”
    De Vlaamse organisaties hebben met de keuze voor Atlantis de beschikking over een volledig web based oplossing. Deze kan naast het beheren en beschikbaar stellen van archieven ook ingezet worden voor andere collecties zoals beeldbanken, gedrukte- en handgeschreven bronnen, audiovisueel materiaal, etc. De oplossing voorziet ook in een lage instap voor organisaties van kleinere gemeenten.

     

    Wilt u ook een moderne en gebruikersvriendelijke oplossing voor uw archief- en collectiebeheer, neem dan contact op met Herre Jan Veenema voor een vrijblijvende demonstratie.

  • 8 september 2017

    Informatie aan Zee 2017

    Win een compleet verzorgde dag in het cultuurrijke Spakenburg!

    14 en 15 september is de 15e editie van ‘Informatie aan zee’. Wij zijn ook te vinden op deze beurs.
    Tijdens deze dagen maakt u kans op een compleet verzorgde dag in het cultuurrijke Spakenburg*.

    Waarom Spakenburg?
    DEVENTit is gevestigd in Bunschoten-Spakenburg. Een dorp dat bol staat van erfgoed en traditie. Wij willen u graag dit erfgoed laten beleven.

    De haven van Spakenburg

    Wat gaan we doen?
    Tijdens deze dag maakt u kennis met de cultuur van Spakenburg. De haven van Spakenburg is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van dit dorp. We nemen een kijkje bij een authentieke visveiling en gaan het IJsselmeer op met een echte botter. Ook doen we het museum van Spakenburg aan waar het verhaal van de klederdracht wordt verteld. Kortom: een dag vol historie waar u graag bij wil zijn.

     

     

    Wat moet u doen om kans te maken?
    Kom naar de stand van DEVENTit en Data Matters en laat uw gegevens achter. Tijdens de beurs houden we op beide dagen om 15.15 een trekking. Per trekking zijn er 4 prijswinnaars. Alle winnaars krijgen persoonlijk bericht

     

    Graag tot ziens bij Informatie aan zee!

    *Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door Data Matters

     

     

     

  • 10 juli 2017

    Nederlandse handelsmissie Italië 2017

    DEVENTit had de eer deel uit te maken van de Nederlandse handelsmissie naar Italië. Deze handelsmissie vond plaats in het kielzog van het staatsbezoek van ons koninklijk paar. DEVENTit maakte deel uit van de sector “Cultureel Erfgoed”.

    De missie deed Rome en Milaan aan, waar toonaangevende organisaties op het gebied van cultureel erfgoed werden bezocht. Er werden rondleidingen en presentaties verzorgd, waardoor kennis kon worden genomen van hoe deze Italiaanse organisaties omgaan met het digitaliseren en beschikbaarstellen van hun collecties.

    In Milaan werden ook matchmaking gesprekken gevoerd; dit zijn 1 op 1 gesprekken met partijen die interessant worden geacht voor DEVENTit, of die in DEVENTit een interessante partij zien.

    De matches zijn door het Ministerie van Buitenlandse Zaken vooraf gemaakt op basis van profielen en doelstellingen die bedrijven hebben t.a.v. de Italiaanse markt.

    De doelstelling van DEVENTit was om geschikte partners te vinden om het pakket Atlantis op de Italiaanse markt te vertegenwoordigen met verkoop, implementatie, training en support.

    Bij de gesprekken werden potentieel geschikte kandidaten geïdentificeerd. Deze contacten worden in de komende tijd nader uitgediept.

    In het prachtige Palazo Reale in Milaan, een voormalig koninklijk paleis, vond in een zeer sfeervolle zaal het “Trade Diner” plaats, in aanwezigheid van ministers Ploumen en Koenders en het koninklijk paar.

    Op de laatste dag van de missie werden de deelnemers van de handelsmissie voorgesteld aan de Koning en Koningin. Voor iedere ondernemer nam ons Koningspaar even de tijd voor een korte introductie. Het koninklijk paar toonde zich oprecht geïnteresseerd en stelde vragen om meer te weten te komen.

    Ook wij kregen de eer om even een gesprek te voeren met koning Willem-Alexander en koningin Maxima, hetgeen een diepe indruk bij ons achter liet.

    Wij kunnen terugzien op een mooie en nuttige handelsmissie. Bestaande zakelijke relaties werden verdiept en nieuwe relaties gelegd. Wellicht is dit een start voor Atlantis in Italië!

    Er is geen land ter wereld waar zoveel cultureel erfgoed is als in Italië. Qua digitalisering, beheer en beschikbaarstelling heeft het echter een achterstand goed te maken; hierbij kan Atlantis o.i. een goede rol vervullen.

    Onze dank gaat uit naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse Ambassade in Italië die dit mogelijk hebben gemaakt.

  • 19 juni 2017

    DEVENTit deelnemer Nederlandse handelsmissie Italië

    Tegelijk met het staatsbezoek van het koninklijk paar aan Italië, vindt ook een handelsmissie plaats. DEVENTit neemt deel aan deze handelsmissie met Cultureel Erfgoed als een van de belangrijke thema’s.

    “Op de uitnodiging om deel te nemen aan deze handelsdelegatie konden wij daarom dan ook geen nee zeggen.”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Met de nieuwe versie van onze Atlantis software voor collectiebeheer en presentatie, richten wij onze pijlen ook op het buitenland. Deze handelsmissie is, zeker gezien het thema Cultureel Erfgoed, een uitstekende manier om in contact te komen met potentiële  klanten en partners in Italië.”   

    De handelsmissie doet Rome en Milaan aan. Ter plaatse worden toonaangevende organisaties bezocht. Ook krijgen de deelnemers voorlichting over zakendoen in Italië en worden contacten gelegd met mogelijke klanten en partners. Bij een aantal evenementen zal ook het Koninklijk paar acte de présence geven. Een kennismaking met de Koning en Koningin is voor ons een absoluut hoogtepunt.

    “Ter voorbereiding op deze handelsmissie komen onze website en productfolders ook in het Engels beschikbaar. Daarnaast worden er al contacten gelegd met Italiaanse partijen waar mogelijk een samenwerking mee opgezet kan worden.  Zo’n handelsmissie is ook leuk en leerzaam. Een mooie gelegenheid om het aangename met het nuttige te verenigen.”

  • 6 juni 2017

    ASR kiest Atlantis voor haar collectiebeheer

    Verzekeraar ASR heeft voor het beheer van haar collecties kunst en historisch bezit gekozen voor Atlantis, de oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw, van DEVENTit uit Bunschoten. Naast het beheer zal ook de beschikbaarstelling binnen de organisatie en het publiek door Atlantis worden verzorgd.

    “Voor de vervanging van AdLib hebben wij gekozen voor Atlantis vanwege de gebruikersvriendelijke beheeromgeving, de toegankelijkheid van de omgeving aan de publiekskant en omdat Atlantis een moderne omgeving is met mogelijkheden en technieken die passen bij de huidige tijd.”, aldus Sigrid Vegter, conservator kunst en historisch bezit van ASR.“Wij zijn heel blij met deze keuze van ASR voor Atlantis”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “ASR past goed in het rijtje van grote ondernemingen als Shell, Jacobs Douwe Egberts, Aegon, etc. die voor hun archief- en collectiebeheer steeds vaker bij Atlantis uitkomen.”

    Voor een totale ontzorging wordt de Atlantis-omgeving ook door DEVENTit gehost.

    Wilt u ook een moderne en gebruikersvriendelijke oplossing voor uw archief- en collectiebeheer, neem dan contact op met Herre-Jan Veenema voor een vrijblijvende demonstratie.

  • 23 mei 2017

    Veilige toegang tot uw Atlantis-omgevingen

    Beveiliging van websites en webapplicaties wordt steeds belangrijker. Dagelijks is te lezen over datalekken, hacks of andere inbraken via het Internet. Voor een veilige omgeving zijn firewalls, sterke wachtwoorden en een beveiligde verbinding tussen de webtoegang en de bezoekers nodig.

    Voor dit laatste heeft Atlantis een SSL-optie beschikbaar. Hiermee kan uw Atlantis beheer-, publieks- en portaalomgeving veilig communiceren met uw bezoekers. De URL’s naar uw Atlantis-omgevingen gaan dan van http:// naar https://.

    Naast veilige communicatie met uw bezoekers heeft een SSL-toegang nog een extra voordeel. Zoekmachines als Google gaan meer en meer webomgevingen met een SSL-toegang beter beoordelen. Daarmee telt dit zwaarder mee in de rangorde van zoekresultaten. Ook geven browsers steeds opvallender aan of de toegang tot een webomgeving veilig of onveilig is.

    De overheid merkt het belang van veilige webtoegangen als prioriteit aan. Per eind 2017 dienen alle overheidssites dit verplicht aan te bieden.

    Kortom, laat uw Atlantis-omgevingen voorzien van veilige webtoegangen voor uw bezoekers en medewerkers. Neem contact op met Herre-Jan Veenema voor een vrijblijvende offerte.

  • 7 april 2017

    Erdee Media Groep kiest Atlantis voor Kerkgeheugen

    Kerkgeheugen biedt kerken een platform met digitale en online applicaties, die hen ondersteunen bij het structureren, archiveren en communiceren van hun informatie. Daarnaast biedt Kerkgeheugen ondersteunende diensten, zoals een schrijftraining en archiefbewerking. ​Per 17 maart 2017 wordt dit als dienst van de Erdee Media Groep aangeboden.

    “Met de applicaties van Kerkgeheugen kunnen kerken hun volledige informatiestroom goed en duurzaam beheren”, legt initiatiefnemer Timo van Houdt uit. “Van het voorbereiden van vergaderingen en het delen van documenten tot het voeren van de complete kerkelijke administratie en het archiveren van bestanden. Steeds meer kerken zien daar gelukkig het belang van in en maken daarom gebruik van het platform.”

    “Voor het archiefbeheer is gekozen voor het Atlantis platform van DEVENTit uit Bunschoten. Archivarissen van kerkelijke gemeenten kunnen hiermee professioneel archiefbeheer toepassen. De applicaties van Kerkgeheugen zijn gekoppeld aan Atlantis, zodat de te archiveren stukken en bestanden van kerkenraad, commissies en derden automatisch in Atlantis verwerkt en duurzaam in een E-Depot opgeslagen worden. Via Atlantis wordt dan het verdere beheer en de beschikbaarstelling geregeld.” “Wij werken graag mee aan dit initiatief”, vertelt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Wij stellen Atlantis tegen niet-commerciële tarieven beschikbaar, zodat de abonnementskosten laag kunnen blijven. Zo is iedere kerk in staat om Kerkgeheugen toe te passen.” Als u geïnteresseerd bent om uw kerk ook gebruik te laten maken van Kerkgeheugen, neemt u dan contact op met Timo van Houdt, timo@kerkgeheugen.nl. Wilt u ook uw collecties op een duurzame manier beheren? Dan is een Atlantis pakket met E-Depot voor u dé oplossing. Neem hiervoor contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!
  • 20 januari 2017

    Atlantis Erfgoedportaal cultureel bindmiddel in de stad Brugge

    Bunschoten/Brugge, 20 januari 2017 — Meer dan 392.000 Brugse erfgoedstukken kunnen sinds kort via één muisklik eenvoudig doorzocht worden. Schilderijen, sculpturen, middeleeuwse handschriften, foto’s, kaarten, archeologische vondsten, historische kranten, het is allemaal te vinden op het online Erfgoedportaal Erfgoedbrugge.be. Het Erfgoedportaal werd onlangs officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van de Vlaamse minister van Cultuur Gatz, burgemeester Landuyt van Brugge en honderden belangstellenden uit het Vlaamse erfgoedveld. Het Erfgoedportaal is gerealiseerd door DEVENTit, de Nederlandse specialist in collectiebeheer en portaalbouw.

    Virtuele verzamelplek
    Dankzij Erfgoedbrugge.be kunnen nu al vijf collecties tegelijkertijd verkend worden. Op basis van één of enkele trefwoorden wordt gezocht in de collecties van Musea Brugge, Beeldbank Brugge, Kaart en Huis, Magis en de historische krantencollectie van de Openbare Bibliotheek Brugge. De collectie middeleeuwse handschriften van de Openbare Bibliotheek Brugge, de virtuele leeszaal van het Stadsarchief en het Guido Gezellearchief zijn nu ook via deze weg te raadplegen. Stap voor stap zal ErfgoedBrugge.be verder groeien en steeds rijker aan inhoud worden. Uiteindelijk wordt het de virtuele verzamelplek voor 16 unieke Brugse Erfgoedcollecties.

    Cultureel bindmiddel
    De website Erfgoedbrugge.be is naar eigen zeggen de ‘maïzena’ voor de erfgoedprojecten in de stad Brugge; het culture bindmiddel waarbij partners bij elkaar gehouden worden en de databanken als culturele puzzelstukken perfect in elkaar passen. Bijzonder is dat de erfgoedpartners met behoud van eigen identiteit elk in hun eigen omgeving blijven werken en toch gezamenlijk naar buiten kunnen treden.

    Technisch perfecte oplossing
    “Voor dit project hebben we intensief en productief samengewerkt met DEVENTit,”, zegt Katrien Steelandt, Coördinator erfgoedcommunicatie van de Erfgoedcel. “Dankzij die samenwerking hebben we nu een technisch perfecte oplossing die zeer gebruiksvriendelijk is. Voor het publiek is dit een grote stap vooruit.” De basis van die oplossing wordt gevormd door het geavanceerde Atlantis softwarepakket. Deze moderne online oplossing die door DEVENTit uit het Utrechtse Bunschoten in eigen beheer is ontwikkeld is zeer geschikt voor gebruik door bibliotheken, musea, archieven en andere instellingen die grote collecties makkelijk online toegankelijk willen maken.

    Trefzeker zoeken
    “De website van Ergoedcel Brugge laat goed zien wat een Atlantis Erfgoedwebsite te bieden heeft”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het is een moderne, functionele, informatieve en mooi vormgegeven website, die volledig dynamisch is, dus geschikt is voor PC/Laptops, tablets en telefoons. Het erfgoedportaal op de website biedt eenvoudig toegang tot de verschillende collecties, die integraal of separaat trefzeker doorzoekbaar zijn. Voorts hebben we de Atlantis-applicatie zodanig ingericht dat de erfgoedinformatie naadloos beschikbaar is voor de, onder toeristen populaire, App Xplore Bruges.”

    Wilt u ook uw collecties op een aantrekkelijke en moderne manier ontsluiten? Dan is een Atlantis Erfgoed website en/of een Atlantis Erfgoedportaal voor dé oplossing. Neem hiervoor contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!

  • 19 januari 2017

    Nominatie Geschiedenis Online Prijs 2017

    www.mijnstadmijndorp.nl van het Historisch Centrum Overijssel is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017! Daar zijn we heel trots op.

    DEVENTit mag zich vanaf de realisatie van deze omgeving rekenen tot de vaste partner van het Historisch Centrum Overijssel. Atlantis is de collectiebeheer- en portaalsoftware waarmee www.mijnstadmijndorp.nl en ook www.onderzoekoverijssel.nl worden bediend.

    Wij feliciteren het Historisch Centrum Overijssel – en Limoen Groen als bouwer van deze website – dan ook van harte met de nominatie en nodigen u uit om uw stem uit te brengen op deze prachtige website.

    Onderstaand het persbericht van het Historisch Centrum Overijssel dat wij u zeker niet willen onthouden.

    PERSBERICHT

    MijnStadMijnDorp is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017!

    www.mijnstadmijndorp.nl doet mee aan de Geschiedenis Online Prijs 2017. Deze prijs bekroont de meest vernieuwende, verrassende of mooiste Nederlandse historische website of app. Uit de meer dan 160 kandidaten is MijnStadMijnDorp met 19 andere websites en apps genomineerd voor de juryprijs!

    MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel. Het is een platform waar kennis en bronnen te bundelen en te delen zijn. Iedereen kan meedoen, of je nou als vereniging, instelling of als particulier mooie verhalen en/of beeldmateriaal hebt, plaats het op MijnStadMijnDorp en deel jouw bijzondere collectie met anderen. Met elkaar maken we MijnStadMijnDorp tot een succes!

    De Geschiedenis Online Prijs bestaat uit een publieksprijs en een juryprijs. Je kunt t/m 9 februari stemmen op jouw favoriete historische website of app via www.geschiedenisonlineprijs.nl. Verdient MijnStadMijnDorp die prijs? Stem!

    ///EINDE PERSBERICHT///

    Noot voor de redactie

    Afbeelding: header ‘stem op MSMD’ en als bijlage screenshot homepage www.mijnstadmijndorp.nl

    Meer informatie: Historisch Centrum Overijssel 0854885000

Back to Top