• 20 januari 2017

    Atlantis Erfgoedportaal cultureel bindmiddel in de stad Brugge

    Bunschoten/Brugge, 20 januari 2017 — Meer dan 392.000 Brugse erfgoedstukken kunnen sinds kort via één muisklik eenvoudig doorzocht worden. Schilderijen, sculpturen, middeleeuwse handschriften, foto’s, kaarten, archeologische vondsten, historische kranten, het is allemaal te vinden op het online Erfgoedportaal Erfgoedbrugge.be. Het Erfgoedportaal werd onlangs officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van de Vlaams minister van Cultuur Gatz, burgemeester Landuyt van Brugge en honderden belangstellenden uit het Vlaamse erfgoedveld. Het Erfgoedportaal is gerealiseerd door DEVENTit, de Nederlandse specialist in collectiebeheer en portaalbouw.

    Virtuele verzamelplek
    Dankzij Erfgoedbrugge.be kunnen nu al vijf collecties tegelijkertijd verkend worden. Op basis van één of enkele trefwoorden wordt gezocht in de collecties van Musea Brugge, Beeldbank Brugge, Kaart en Huis, Magis en de historische krantencollectie van de Openbare Bibliotheek Brugge. De collectie middeleeuwse handschriften van de Openbare Bibliotheek Brugge, de virtuele leeszaal van het Stadsarchief en het Guido Gezellearchief zijn nu ook via deze weg te raadplegen. Stap voor stap zal ErfgoedBrugge.be verder groeien en steeds rijker aan inhoud worden. Uiteindelijk wordt het de virtuele verzamelplek voor 16 unieke Brugse Erfgoedcollecties.

    Cultureel bindmiddel
    De website Erfgoedbrugge.be is naar eigen zeggen de ‘maïzena’ voor de erfgoedprojecten in de stad Brugge; het culture bindmiddel waarbij partners bij elkaar gehouden worden en de databanken als culturele puzzelstukken perfect in elkaar passen. Bijzonder is dat de erfgoedpartners met behoud van eigen identiteit elk in hun eigen omgeving blijven werken en toch gezamenlijk naar buiten kunnen treden.

    Technisch perfecte oplossing
    “Voor dit project hebben we intensief en productief samengewerkt met DEVENTit,”, zegt Katrien Steelandt, Coördinator erfgoedcommunicatie van de Erfgoedcel. “Dankzij die samenwerking hebben we nu een technisch perfecte oplossing die zeer gebruiksvriendelijk is. Voor het publiek is dit een grote stap vooruit.” De basis van die oplossing wordt gevormd door het geavanceerde Atlantis softwarepakket. Deze moderne online oplossing die door DEVENTit uit het Utrechtse Bunschoten in eigen beheer is ontwikkeld is zeer geschikt voor gebruik door bibliotheken, musea, archieven en andere instellingen die grote collecties makkelijk online toegankelijk willen maken.

    Trefzeker zoeken
    “De website van Ergoedcel Brugge laat goed zien wat een Atlantis Erfgoedwebsite te bieden heeft”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het is een moderne, functionele, informatieve en mooi vormgegeven website, die volledig dynamisch is, dus geschikt is voor PC/Laptops, tablets en telefoons. Het erfgoedportaal op de website biedt eenvoudig toegang tot de verschillende collecties, die integraal of separaat trefzeker doorzoekbaar zijn. Voorts hebben we de Atlantis-applicatie zodanig ingericht dat de erfgoedinformatie naadloos beschikbaar is voor de, onder toeristen populaire, App Xplore Bruges.”

    Wilt u ook uw collecties op een aantrekkelijke en moderne manier ontsluiten? Dan is een Atlantis Erfgoed website en/of een Atlantis Erfgoedportaal  voor dé oplossing. Neem hiervoor contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!

  • 19 januari 2017

    Nominatie Geschiedenis Online Prijs 2017

    www.mijnstadmijndorp.nl is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017! Daar zijn we heel trots op.

    DEVENTit mag zich vanaf de realisatie van deze omgeving rekenen tot de vaste partner van het Historisch Centrum Overijssel. Atlantis is de collectiebeheer- en portaalsoftware waarmee www.mijnstadmijndorp.nlmaar ook www.onderzoekoverijssel.nl worden bediend.

    Wij feliciteren het Historisch Centrum Overijssel – en Limoen Groen als bouwer van deze website – dan ook van harte met de nominatie en nodigen u uit om uw stem uit te brengen op deze prachtige website.

    Onderstaand het persbericht van het Historisch Centrum Overijssel dat wij u zeker niet willen onthouden.

    PERSBERICHT

    MijnStadMijnDorp is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017!

    www.mijnstadmijndorp.nl doet mee aan de Geschiedenis Online Prijs 2017. Deze prijs bekroont de meest vernieuwende, verrassende of mooiste Nederlandse historische website of app. Uit de meer dan 160 kandidaten is MijnStadMijnDorp met 19 andere websites en apps genomineerd voor de juryprijs!

    MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel. Het is een platform waar kennis en bronnen te bundelen en te delen zijn. Iedereen kan meedoen, of je nou als vereniging, instelling of als particulier mooie verhalen en/of beeldmateriaal hebt, plaats het op MijnStadMijnDorp en deel jouw bijzondere collectie met anderen. Met elkaar maken we MijnStadMijnDorp tot een succes!

    De Geschiedenis Online Prijs bestaat uit een publieksprijs en een juryprijs. Je kunt t/m 9 februari stemmen op jouw favoriete historische website of app via www.geschiedenisonlineprijs.nl. Verdient MijnStadMijnDorp die prijs? Stem!

    ///EINDE PERSBERICHT///

    Noot voor de redactie

    Afbeelding: header ‘stem op MSMD’ en als bijlage screenshot homepage www.mijnstadmijndorp.nl

    Meer informatie: Historisch Centrum Overijssel 0854885000

  • 9 januari 2017

    Nieuwsbrief Atlantis 2017

    Gelukkig nieuwjaar!

    Personeel en directievan DEVENTit wensen u een gezond en gelukkig 2017 toe. Wij danken u hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en zien uit naar een continuering en verdieping van onze relatie.

    Met deze nieuwsbrief willen wij terugblikken op 2016 en aan u de plannen voor Atlantis in 2017 bekend maken.

    Klik op deze link om de nieuwsbrief te lezen.

  • 16 december 2016

    Stadsarchief Roeselare kiest voor Atlantis mét E-Depot

    Het Stadsarchief Roeselare heeft gekozen voor het Atlantis-pakket van DEVENTit voor o.a. het archief- en depotbeheer. Ook zullen met Atlantis de Nadere Toegangen en de Beeldcollecties beheerd gaan worden.

    Daarnaast is een praktijktraject gestart met de E-Depot omgeving van Data Matters. De generieke E-Depot dienst van Atlantis biedt naar deze E-Depot omgeving een transparante koppeling aan voor alle modulen en collecties die via Atlantis worden beheerd of met Atlantis zijn gekoppeld.

    “DEVENTit onderscheidde zich van de andere kandidaten omwille van het feit, dat Atlantis in veel meer functionaliteiten voorziet dan die de andere oplossingen te bieden hebben. Deze extra functionaliteiten laten ons toe om op een veel efficiëntere manier onze taken uit te voeren en het hoofd te bieden aan de uitdagingen die het Stadsarchief kent inzake archief- en depotbeheer”, zegt Willy Vallaey, archivaris en records manager van de Stad Roeselare over de keuze voor Atlantis.

    “Met deze uitverkiezing zijn wij uitermate content”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “De stad en het Stadsarchief willen grote stappen maken in het beheren en beschikbaar stellen van hun erfgoed en wij willen hen hierin graag faciliteren.”

    Wilt u ook uw archief- en depotbeheer op orde hebben en/of de stap gaan maken naar het in gebruik nemen van een E-Depot? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!

  • 26 september 2016

    Full Audit-dienst op Atlantis

    De metadata vormen het meest waardevolle onderdeel van een collectiebeheersysteem. Vrijwilligers, medewerkers en specialisten hebben zich ingezet om tot een nauwkeurige vastlegging te komen. Bronnen zijn daarvoor door de vingers gegaan, scans zijn bestudeerd en discussie is gevoerd over de beste manier van vastlegging.

    Ook voor de vindbaarheid zijn de metadata van het grootste belang. Zoeken op datering, titels, trefwoorden, plaatsen en namen; het maakt de bronnen vindbaar en bruikbaar.

    Maar het gebeurt: net dat ene veldje overschreven wat niet de bedoeling was. Een seriegewijze beschrijfactie van honderden records met onverwachte gevolgen. Een beschrijving weggegooid die toch had moeten blijven staan. Wat nu? Een back-up van de vorige dag terugzetten? En dan al het werk van vandaag verloren laten gaan?

    Dat hoeft nu niet meer, want Atlantis kan nu worden uitgebreid met de full audit-dienst. Met deze dienst worden alle wijzigingen op veldniveau bewaard. Hiermee is het dan mogelijk om een veldwaarde, ook nadat deze vele malen veranderd is, terug te zetten. Maar ook een volledige metadata-beschrijving of zelfs een batchgewijze beschrijfactie kan dan volledig hersteld worden. Is een metadata beschrijving verwijderd? Geen nood. Deze komt eerst in de prullenbak terecht, van waaruit deze weer hersteld of definitief verwijderd kan worden.

    Kortom, met de full audit-dienst gaan er geen metadata meer verloren. Er wordt een volledige audit trail opgebouwd, waardoor precies traceerbaar wordt wie/wanneer/wat heeft gedaan met de metadata, met mogelijkheden voor herstel indien noodzakelijk.

    Wilt u ook bestendig zijn voor dataverlies, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

     

  • 2 september 2016

    Open Data op Atlantis

    Open Data staat voor vrij beschikbare informatie. In een door een machine leesbaar formaat, zonder registratie of verklaring voor gebruik, zonder beperkingen o.b.v. auteurswet, databankenwet of geheimhouding. Derden kunnen er direct mee aan de slag. Legaal en zonder financiële of juridische drempels.

    De overheid zet hoog in op beschikbaarheid van Open Data. Via de wet Hergebruik van Overheidsinformatie wordt het beschikbaar stellen van alle openbare overheidsinformatie geregeld. Met een beroep op deze wet kan iedere burger aan een overheidsinstantie het verzoek doen om openbare informatie als Open Data beschikbaar te stellen. Dat is de plichtmatige/wettelijke kant van Open Data.

    De motiverende en stimulerende kant van Open Data is dat burgers en organisaties zelf creatief aan de slag kunnen gaan met de door u beheerde informatie en daarmee mooie en verrassende toepassingen kunnen maken of tot nieuwe inzichten komen.

    Als informatie beherende organisatie kunt u met Atlantis uw eigen Open Data-portaal realiseren. Dit portaal is dan onderdeel van de Atlantis publieks- en portaalomgeving van uw organisatie.

    Voorbereiding
    In Atlantis In Atlantis kunt u datasets configureren. Dit zijn selecties op uw collecties waarmee objecten als groep/set worden benoemd. Vervolgens kan voor ieder gewenst uitvoerformaat een template worden gedefinieerd. Hiermee wordt de informatie in CSV, XML, JSON, EAD, PDF, Excel of wat voor formaat dan ook beschikbaar gesteld.

    Beschikbaarstelling
    De Open Datasets komen automatisch beschikbaar onder de menu-optie “Opendata” in de publieks- en portaalomgeving; in uw eigen vormgeving en volledig geïntegreerd met de bestaande collectie-ontsluiting.

    De bezoeker krijgt onder de menu-optie “Opendata” de lijst van beschikbare Open Datasets te zien met daarbij vermeld de beschikbare formaten en een zoekfunctie.

    Als de bezoeker een formaat aanklikt, dan wordt de Open Dataset in een downloadbestand met dat formaat beschikbaar gesteld.

    Als de bezoeker kiest voor Zoeken, dan komt een zoekfunctie op de Open Dataset beschikbaar, waarmee naast een keuze voor een formaat ook een selectie op de Open Dataset gedaan kan worden.

    De zoekfunctie geeft dezelfde zoekvelden als wanneer via de reguliere collectie-ontsluiting op deze informatie gezocht zou worden. Met deze zoekfunctie kan dus eerst een selectie gedaan worden op de Open Dataset. De gewenste records komen dan in een downloadbestand in het gekozen formaat beschikbaar.

    Voorzieningen
    De dienst Open Data op Atlantis betekent gemak in beschikbaarstelling en gebruik voor u en uw bezoekers. Maar daar blijft het niet bij. Onder de motorkap zijn diverse voorzieningen getroffen waardoor de Open Data dienst voor uw Atlantis omgeving schaalbaar in gebruik is.

    Als een organisatie een dataset als Open Data beschikbaar stelt, dan wordt van deze records een kopie geëxporteerd naar een locatie buiten de database. Als de records in Atlantis worden gemuteerd, dan worden periodiek ook de geëxporteerde records bijgewerkt.

    Het samenstellen van een downloadbestand op aanvraag van de bezoeker gebeurt real-time vanuit de geëxporteerde records. Dit betekent dat ongeacht welke hoeveelheid downloads van Open Data er ook gevraagd wordt, de database van Atlantis hiermee niet wordt belast. De Open Data-dienst van Atlantis is daarmee schaalbaar voor ieder gebruik.

    Wilt u ook uw Open Data op een eenvoudige manier op uw eigen Open Data-portaal beschikbaar stellen, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 8 juli 2016

    Musea en Erfgoed Mechelen kiest voor Atlantis

    Musea & Erfgoed Mechelen combineert een museumwerking (onderzoek, verzamelen, beheren, ontsluiten) met een erfgoedwerking (erfgoedbeleid, netwerking, ondersteuning, kennis- en expertiseopbouw en -deling, vrijwilligerswerking). Deze synergie zorgt voor meer dan de som van de delen.

    Musea en Erfgoed Mechelen actualiseert het Bourgondische stadspaleis Hof van Busleyden, tot een hedendaags stadsmuseum en geeft zo vandaag de dag betekenis aan het verleden van de stad.

    Musea & Erfgoed Mechelen heeft als omgeving voor collectiebeheer en beschikbaarstelling gekozen voor Atlantis. “Wij hebben voor Atlantis gekozen vanwege gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit, modulaire opzet en de openheid van de applicatie. Dat maakt dat er relatief eenvoudig met diverse collectiebeherende partners databankoverschrijdend gewerkt kan worden. Ook het prijsaspect speelde een belangrijke rol.”, aldus Annelies Lieten (expert budgetbeheer & erfgoedprojecten van Mechelen Musea & Erfgoed).

    “Wij zijn heel blij met de uitverkiezing van Atlantis door Musea en Erfgoed Mechelen”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit uit Bunschoten. “Er worden collecties van verschillende organisaties beheerd en beschikbaar gesteld. Atlantis past goed in dit model, waarbij er ruimte is voor doorgroei in collecties en organisaties.”

    Wilt u ook – samen met partnerorganisaties – beeldbanken, gedrukte bronnen, archieven, museale of archeologische collecties beheren en beschikbaar stellen? Dan is Atlantis wellicht ook voor u interessant.

    Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 4 mei 2016

    Bouwdossiers Het Nieuwe Instituut op MijnAdres

    Het Nieuwe Instituut (voorheen het Nederlands Architectuur Instituut) beheert het Rijksarchief voor Nederlandse architectuur en stedenbouw, met tekeningen, foto’s, affiches en maquettes uit de archieven en verzamelingen van Nederlandse architecten en stedenbouwers.

    Het webportaal MijnAdres.org biedt bouwdossiers en bouw gerelateerde collecties van verschillende archieven en instellingen aan voor ontsluiting door het brede publiek. 

    Het aanbod van MijnAdres wordt uitgebreid met de collectie van Het Nieuwe Instituut, waarmee MijnAdres verrijkt wordt met een omvangrijke, nationaal georiënteerde collectie.

    “Het Nieuwe Instituut kent een lange traditie om haar collectie onder een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen via een studiezaal die voor iedereen toegankelijk is en – sinds een half jaar – via een eigen zoekportaal waar men kan zoeken in de bibliotheek en de archieven. Omdat hieraan steeds meer gescande afbeeldingen worden toegevoegd, komt het archief als het ware bij de mensen thuis.” vertelt de heer B. Mousavi, manager Erfgoed van Het Nieuwe Instituut. “Het is dan niet meer dan logisch om die mensen ook thuis de mogelijkheid te geven om te zoeken of er in de archieven van het Nieuwe Instituut over hun huis, straat of buurt informatie te vinden is. MijnAdres is hier een mooi platform voor. De dwarsverbanden die zichtbaar worden middels informatie uit verschillende archieven en instellingen zijn niet alleen winst voor de onderzoeker, maar ook voor ons als aanbieder van die informatie, omdat het de waarde ervan versterkt.”

    Binnenkort zal de collectie van Het Nieuwe Instituut beschikbaar komen op MijnAdres.org. Wij zulllen u hier dan nader over berichten.

    Wilt u uw bouwdossiers of bouw gerelateerde collecties aanbieden aan het brede publiek op een aantrekkelijke manier? Neem dan contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag informeren of u bezoeken voor een vrijblijvende demonstratie.

  • 15 april 2016

    Atlantis Roadshows gaan weer van start

    De ontwikkelingen in Atlantis staan bepaald niet stil.

    De afgelopen 2 jaar hebben we met Atlantis een aantal ontwikkelingen in gang gezet die Atlantis voor collectiebeheer en portaalbouw naar een nieuw niveau brengt.

    Tot dit moment was het doel vooral om alle functies die in het Atlantis Windows pakket zaten ook in de web- omgeving beschikbaar te krijgen. Nu zijn de ontwikkelingen erop gericht om Atlantis zowel functioneel als technisch tot een leidend pakket in de erfgoedsector te maken.

    Deze plannen werden 2 jaar geleden via Roadshows door het hele land bekendgemaakt. Nu willen wij u laten zien waar we staan: wat is er afgerond en wat komt er binnenkort beschikbaar.

    Tijdens de roadshows presenteren wij u een 10-tal nieuwe uitbreidingen aan Atlantis die de afgelopen tijd beschikbaar gekomen zijn of binnenkort beschikbaar zullen komen. Dit betreft:

    Thesaurus met brugfunctie

    Dit levert een volledig configureerbare thesaurus-functionaliteit die voldoet aan de geldende NEN- en ISO- normen. Hiermee kunnen eigen thesauri worden opgezet. Ook kunnen externe thesauri verbonden worden via de brugfunctie, waardoor een import van deze thesauri overbodig is. Hiermee kan dan in één moeite aangesloten worden op de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed door het beschikbaar stellen van linked (open) data.

    ElasticSearch Zoekmachine
    Uw database met een factor 10-100 sneller doorzoekbaar. Dat kan met de ElasticSearch zoektechnologie die voor Atlantis beschikbaar is.

    Procesbeheer
    Uw processen configureren en vervolgens uw organisatie volledig proces-gestuurd laten werken. De dienst Procesbeheer maakt dit mogelijk. Naast processen die door Atlantis worden ondersteund, kunnen ook externe processen en processtappen opgenomen  worden. Zo worden uw objecten voorzien van een volledige historie van processen waar ze deel van hebben uitgemaakt.

    Crowdsourcing
    Uw collecties kunt u vanuit uw eigen omgeving direct beschikbaar stellen aan het publiek en de vrijwilligers, teneinde deze te beschrijven met ingebouwde controlefuncties.

    Scanning on Demand
    Het publiek kan aangeven wat er gedigitaliseerd dient te worden, al dan niet tegen een vergoeding. Deze dienst groepeert aanvragen voor Scanning on Demand, stelt de opdracht voor digitalisering samen, controleert de aanlevering van de gedigitaliseerde stukken en informeert tijdens het gehele proces de aanvragers.

    Generieke E-Depot dienst
    Met deze dienst is Atlantis volledig OAIS en ED3 compliant, onafhankelijk van het E-Depot waar gebruik van wordt gemaakt. Deze dienst is volledig generiek van opzet en kan koppelen met ieder E-Depot.

    Full audit trail
    Van alle datamutaties wordt bijgehouden wie/wanneer dat heeft gedaan en wat er is gewijzigd.  De audit trail maakt dit volledig inzichtelijk en biedt functies als het terugdraaien van wijzigingen en het ongedaan maken van verwijderingen via een prullenbakfunctie.

    Schermbouwer
    Organisaties kunnen hiermee hun eigen formulieren samenstellen op de velden van de beschikbare beschrijvingsstructuren. Hiermee kan invoer en mutatie afgestemd worden op een doelgroep, project of aandachtsgebied.

    Open Data
    Collecties beschikbaar stellen als Open Data via uw eigen Open Data portaal. Geconfigureerd wordt welke objecten van een collectie / in welke vorm naar buiten worden gebracht. Dit kan in verschillende formaten: CSV, XML, PDF, MS-Excel, etc. Binnen het Open Data portaal kan de bezoeker naast het selecteren van het gewenste formaat van een collectie ook een selectie maken van de gewenste records.

    Deze Open Data-dienst zorgt er ook voor dat er tijdens het opvragen van de Open Data geen druk op de database ontstaat, waardoor dit geen invloed op de performance van Atlantis heeft. Het Open Data portaal is een uitbreiding op de Atlantis publieksomgeving en presenteert zich daarmee in de vormgeving van uw organisatie, binnen de eigen website van uw organisatie.

    Dynamische Velden
    Een organisatie kan hiermee zelf velden toevoegen aan de beschikbare beschrijvingsstructuren.

    Spectrum ondersteuning
    Spectrum is de wereldwijde standaard voor het beheren van museale collecties. Atlantis heeft deze standaard geïmplementeerd, waarmee het ook een volwaardig collectiebeheer- en portaalsysteem voor musea is geworden.

    De eerste Roadshow zal zijn op 27 mei a.s. bij de Zeeuwse Bibliotheek in Middelburg en richt zich speciaal op de Zeeuwse Erfgoedinstellingen. Daarnaast zullen er Roadshows worden georganiseerd in het midden en het noordoosten van het land en in België.

    Wilt u een roadshow bijwonen? Meld u dan aan bij Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag op de hoogte houden van een roadshow bij u in de buurt.

  • 1 april 2016

    Atlantis wordt steeds dynamischer!

    De ontwikkelingen in Atlantis staan bepaald niet stil.

    Eerder zijn verbeteringen aangebracht waardoor het aantal benodigde muiskliks voor invoer en mutatie met 90% is afgenomen. Het is zelfs mogelijk geworden om via tabelgewijze invoer op meerdere beschrijvingen tegelijkertijd te werken. Een soort verrijkte MS-Excel invoermethode met voorwaarden en controles die Atlantis verwacht.

    Nu is Atlantis voor formulieren, velden en selectielijsten uit te breiden met opties die Atlantis dynamisch maken. Dit betekent dat een organisatie hiermee zelf aan de slag kan. De daarvoor beschikbaar gekomen diensten zijn: de schermbouwer, dynamische velden, keuzelijsten en thesauri.

    Schermbouwer
    Met de schermbouwer kunnen voor de beschikbare beschrijvingsstructuren eigen formulieren samengesteld worden. Daarbij kan per veld worden aangeven:

    • waar het zich bevindt op het formulier
    • hoe groot het is(breedte, hoogte)
    • de naam
    • of het verplicht in te voeren is
    • of het alleen-lezen is
    • etc.

    Voor ieder project of voor iedere doelgroep kunnen hiermee formulieren beschikbaar gesteld worden die precies passen bij hun taken.

    Dynamische velden
    Het komt voor: ondanks dat de velden van een standaard beschrijvingsstructuur aanwezig zijn, mist er toch een veld. DEVENTit dan maar bellen voor uitbreiding…, offerte…., goedkeuring…., opdrachtverstrekking…., planning…..,bouw……, oplevering voor testen….., testen……, goedkeuring….., plaatsen in productieomgeving….., klaar voor gebruik.

    Dit kan achterwege blijven door de nieuwe dienst “Dynamische Velden”. Hiermee kunnen eigen velden aangemaakt, benoemd en getypeerd worden. Vervolgens kunnen deze velden via de schermbouwer op een formulier gezet worden om deze te gaan gebruiken.

    Keuzelijsten
    Keuzelijsten zijn vrij aan te maken en te benoemen waardenlijsten. Vervolgens kan worden geconfigureerd aan welke velden deze keuzelijst gekoppeld wordt. Bij formulieren die via de schermbouwer zijn samengesteld, komen deze keuzelijsten dan automatisch beschikbaar. Bij een keuzelijst kan ook aangegeven worden of de keuze daaruit verplicht is, of dat er een afwijkende waarde ingevoerd kan worden en of deze dan in de keuzelijst toegevoegd wordt.

    Bij het veld kan de keuzelijst worden opgeroepen of kan er via “auto-complete” met het toetsenbord een keuze worden gemaakt.

    Kleuren uit de AAT Thesaurus

    Thesauri
    Atlantis kent een dienst “Thesaurus” waarmee thesauri opgebouwd en beheerd kunnen worden. De thesaurusdienst van Atlantis voldoet aan de geldende NEN- en ISO-normeringen. Zaken als voorkeurstermen, meertaligheid, versies en het benoemen van hiërarchische niveaus en semantische relaties, worden onverkort ondersteund.

    Daarnaast bevat de thesaurusdienst ook mogelijkheden om te koppelen met externe thesauri. Dit betekent dat geconfigureerd kan worden met welke thesaurus een koppeling wordt gelegd (bijvoorbeeld de AAT of TGN van Getty).

    Dit voorkomt dat een thesaurus eerst geïmporteerd moet worden, alvorens deze beschikbaar is in Atlantis.

    Net als bij keuzelijsten kan worden geconfigureerd aan welke velden een thesaurus wordt gekoppeld, alsook het topniveau binnen de thesaurus die aan het veld wordt gekoppeld. Bij formulieren die via de schermbouwer zijn samengesteld, komen deze koppelingen dan automatisch beschikbaar bij de velden op het formulier. Bij het veld kan dan de hiërarchische waardenlijst worden opgeroepen of kan er via “auto-complete” met het toetsenbord een keuze worden gemaakt.

     

    Wilt u ook een dynamische omgeving voor collectiebeheer en portaalbouw? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 18 maart 2016

    Pon’s Automobielhandel kiest voor Atlantis

    Pon is een internationale handels- en serviceorganisatie. Met A-merken als Cervélo, Volkswagen, Caterpillar, MAN en Continental bieden zij hun klanten het beste van het beste.

    Pon’s Automobielhandel is de Nederlandse importeur van de automerken Volkswagen, Audi, SEAT, ŠKODA, Volkswagen Bedrijfswagens, Porsche, Bugatti, Bentley en Lamborghini.

    Pon heeft een uitgebreide collectie beeldmateriaal waarvoor een systeem voor collectiebeheer en beschikbaarstelling werd gezocht. Dit werd gevonden in Atlantis, de oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw van DEVENTit bv uit Bunschoten.

    Leo Koekkoek, bedrijfsarchivaris van Pon’s automobielhandel, motiveert de keuze voor Atlantis als volgt: “De flexibiliteit tussen opslag en database is de belangrijkste reden waarom wij voor Atlantis hebben gekozen. Het maakt niet uit waar de afbeeldingen opgeslagen zijn. Dit kan zijn lokaal op onze eigen server, via een cloud- constructie of via hosting door DEVENTit. Een andere reden is de kennis en ervaring die DEVENTit heeft op het gebied van Cultureel Historisch Erfgoed. Hierdoor wordt er tijdens het implementatietraject meegedacht en door hen geadviseerd wat de beste oplossing kan zijn. Atlantis is een pakket dat flexibel is door de modulaire opbouw, wat betekent dat de klant kan kiezen wat het beste voor hem is.”

    “Dat Pon voor ons gekozen heeft, daar zijn wij zeer trots op”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit bv. “Een oerhollands familiebedrijf van wereldklasse kiest Atlantis voor hun uitgebreide collectie foto- en filmmateriaal. Wij zullen het in ons gestelde vertrouwen zeker niet beschamen. Op het moment dat de beeldbank van Pon online komt, zullen wij u daar zeker van op de hoogte stellen.”

    Wilt u ook een beeldbank opbouwen, beheren en beschikbaar stellen met het beste wat de markt te bieden heeft? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 4 maart 2016

    Atlantis bij het Stadsarchief Oss

    Het Stadsarchief Oss wil de regionale geschiedenis voor een breed publiek toegankelijk maken. Dit gebeurt o.a. door het beschikbaar stellen van archiefbronnen.

    Recentelijk is als collectieregistratiesysteem gekozen voor Atlantis. Deze keuze is gemaakt na een intensief selectieproces van de systemen van verschillende aanbieders.

    Zoals Martine Eerelman, medewerker educatie en publiciteit, het zegt: “In verband met een reorganisatie was het Stadsarchief Oss op zoek naar een nieuw collectieregistratiesysteem. Hiervoor hebben wij verschillende partijen benaderd. Wat ons bij DEVENTit beviel, was de laagdrempeligheid, het persoonlijke contact, de duidelijke modules en de begrijpelijke uitleg. Ook als kleine organisatie zonder al te veel ict-kennis, kunnen wij met Atlantis goed uit de voeten.”

    Het eindresultaat mag er zijn: een omgeving waarin de beeldbank, de bibliotheekcollectie en de collectie kranten zijn ondergebracht. Deze collecties worden aangeboden via de Collecties pagina van de website van het Stadsarchief.

    De vormgeving van het Stadsarchief is 1:1 overgenomen in de publieksomgeving van Atlantis waardoor het naadloos past binnen de website.

    De zoekfunctie door ruim 250.000 objecten is razendsnel door de toepassing van de Elasticsearch zoektechnologie i.c.m. de toegesneden hostingomgeving van Atlantis.

    “Met de keuze voor Atlantis beschikt het Stadsarchief Oss over een oplossing met een optimale prijs/kwaliteit- verhouding”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Door de modulaire opbouw van Atlantis is het ook voor een relatief kleine organisatie kosteneffectief in te zetten. Daarnaast kan de omgeving naar alle kanten uitgebouwd worden met extra modulen en diensten. Met Atlantis heeft het Stadsarchief Oss gekozen voor continuïteit en toekomstperspectief!”.

    Heeft u ook interesse in het inzetten van een collectiebeheersysteem dat op alle fronten het beste uit de markt te bieden heeft, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 22 februari 2016

    Inspiratiedag erfgoed en toerisme

    Op 3 maart 2016 organiseert Xplore Bruges van de stad Brugge in België een inspiratiedag over erfgoed en toerisme.

    Xplore Bruges wil de enorme rijkdom aan gedigitaliseerd Brugs erfgoed toegankelijk maken voor een groot publiek. En dit met een platform als uitvalsbasis voor uiteenlopende toepassingen: van apps tot touchtafels en responsive webtoepassingen. Een jaar na de lancering is de tijd rijp voor een stand van zaken en een situering binnen het Vlaamse digitale landschap.

    Het pakket Atlantis van DEVENTit vervult hierin een centrale rol. De bronnen van de verschillende organisaties worden in Atlantis verzameld en vormen daarmee het centrale platform. Van daaruit worden tal van toepassingen bediend. De responsive publieksomgeving van Atlantis wordt ingezet als centraal informatieportaal waarmee alle aangesloten bronnen afzonderlijk en integraal aangeboden worden.

    Vanuit het Atlantis portaal wordt o.a. een mobiele app gevoed. Deze app is ontwikkeld door 7scenes. Daarmee worden bezoekers aan Brugge op alle mogelijke manieren gefaciliteerd en ondersteund. Via PC’s/Laptops, tablets en telefoons is het Brugse erfgoed voor het internationale toerisme beschikbaar.

    Voor de hosting van dit platform wordt gebruik gemaakt van de hosting omgeving van DEVENTit.

    U kunt zich nog tot 26 februari inschrijven. Download het volledige programma met info over de presentaties en sprekers via deze pdf. Meer info: http://inspiratiedag.xplorebruges.be/

  • 8 januari 2016
    Atlantis collectiebeheer en portaalbouw

    Nieuwsbrief Atlantis 2016

    Gelukkig nieuwjaar!

    Directie en personeel van DEVENTit wensen u een gezond en gelukkig 2016 toe. Wij danken u hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en zien uit naar een continuering en verdieping van onze relatie.

    Met deze nieuwsbrief willen wij terugblikken op 2015 en aan u de plannen voor Atlantis in 2016 bekend maken.

    Klik op deze link om de nieuwsbrief te lezen.

     

  • 27 november 2015

    Get Linked! op de DISH 2015

    Op de conferentieDigital Strategies for Heritage (DISH) op 7 en 8 december in de Doelen in Rotterdam zal Peter van Diermen van DEVENTit 2 presentaties verzorgen over het thema: Get Linked!

    Dit thema verwijst naar de “Verbindingen”-laag van de Nationale Strategie Digitaal Erfgoed, waarin informatie collectie- en sectoroverstijgend met elkaar verbonden wordt in het semantische web.

    Peter van Diermen wil de visie van DEVENTit met u delen over hoe een organisatie haar collecties kan aansluiten op dit (inter)nationaal netwerk van informatie.

    Centraal staat daarbij de vraag hoe om te gaan met gestandaardiseerde vocabulaires en thesauri. Deze visie wordt praktisch onderbouwd door een presentatie van hoe het collectiebeheersysteem Atlantis dit naadloos integreert.

    Graag wordt de discussie over dit onderwerp aangegaan met als doel te komen tot inzichten en aanknopingspunten om deze laag van de Nationale Strategie een plaats te geven in het collectiebeheer van alledag.

    De 2 presentaties worden gegeven op de 2e dag van de conferentie aan Chef’s Table 16 om 14:35 uur en om 15:30 uur.

    Tafelheer Peter van Diermen heet u hierbij van harte welkom!

     

     

     

    Over Peter van Diermen

    “Het gaat er niet om hoe je het kan doen, maar om hoe de markt wil dat je het doet.”

    Peter van Diermen is directeur van DEVENTit, een softwarehuis met een specialisatie in software voor collectiebeheer en portaalbouw. Hun product is Atlantis, een volledig webbased oplossing voor verschillende collecties en markten.

    Met een HBO-opleiding Computertechniek en een WO-opleiding Informatica begon hij als software ontwikkelaar in maatwerkoplossingen bij een bedrijf voor financiële software oplossingen. In 1998 begon hij DEVENTit via een management buy-out.

    Atlantis stond toen aan het begin van de ontwikkelingen. Door de de jaren heen is DEVENTit geëvolueerd van een bedrijf in maatwerksoftware voor financiële toepassingen naar standaard software oplossingen voor collectiebeheer en portaalbouw. Met de groei van het bedrijf is de rol van Van Diermen veranderd van leidinggevende op het gebied van software-ontwikkeling naar algemeen management en is hij richtinggevend in de strategische koers die het Atlantis-platform vaart en de markten die moeten worden bediend.

Back to Top