• 12 september 2017

    Digipolis kiest voor Atlantis

    DEVENTit uit Bunschoten gaat in opdracht van Digipolis een archiefbeheersysteem realiseren. Digipolis is een Vlaamse vereniging voor intergemeentelijke samenwerking ten behoeve van telematicavoorzieningen. Het archiefbeheersysteem wordt ontwikkeld voor OCMW’s, de gemeenten van Oost-Vlaanderen en het stadsarchief Gent.

    Met deze opdracht is gekozen voor Atlantis, het pakket van DEVENTit voor collectiebeheer en portaalbouw. Met deze volledige web based oplossing wordt een platform gerealiseerd waarop de OCMW’s (Openbare Centra’s voor Maatschappelijk Welzijn), de gemeenten en het stadsarchief Gent hun archieven kunnen onderbrengen, beheren en voor medewerkers en het brede publiek toegankelijk maken.

    “Het pakket Atlantis is verkozen na een brede verkenning van beschikbare oplossingen voor archiefbeheer”, zegt Bart Stichelmans, projectleider bij Digipolis. “Uit de aanbiedingen bleek Atlantis, de oplossing van DEVENTit, het best aan te sluiten bij onze wensen en eisen met een prima prijs/kwaliteit verhouding.”

     

    “Wij zijn erg blij met de gunning van deze opdracht”, vertelt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het Atlantis platform dat gerealiseerd gaat worden, kan door meer dan 60 organisaties gebruikt gaan worden. Wij groeiden al heel sterk in België, maar met deze opdracht maken wij een grote stap.”
    De Vlaamse organisaties hebben met de keuze voor Atlantis de beschikking over een volledig web based oplossing. Deze kan naast het beheren en beschikbaar stellen van archieven ook ingezet worden voor andere collecties zoals beeldbanken, gedrukte- en handgeschreven bronnen, audiovisueel materiaal, etc. Ook is voorzien in een lage instap voor organisaties van kleinere gemeenten.

     

    Wilt u ook een moderne en gebruikersvriendelijke oplossing voor uw archief- en collectiebeheer, neem dan contact op met Herre Jan Veenema voor een vrijblijvende demonstratie.

  • 8 september 2017

    Informatie aan Zee 2017

    Win een compleet verzorgde dag in het cultuurrijke Spakenburg!

    14 en 15 september is de 15e editie van ‘Informatie aan zee’. Wij zijn ook te vinden op deze beurs.
    Tijdens deze dagen maakt u kans op een compleet verzorgde dag in het cultuurrijke Spakenburg*.

    Waarom Spakenburg?
    DEVENTit is gevestigd in Bunschoten-Spakenburg. Een dorp dat bol staat van erfgoed en traditie. Wij willen u graag dit erfgoed laten beleven.

    De haven van Spakenburg

    Wat gaan we doen?
    Tijdens deze dag maakt u kennis met de cultuur van Spakenburg. De haven van Spakenburg is onlosmakelijk verbonden met de ontwikkeling van dit dorp. We nemen een kijkje bij een authentieke visveiling en gaan het IJsselmeer op met een echte botter. Ook doen we het museum van Spakenburg aan waar het verhaal van de klederdracht wordt verteld. Kortom: een dag vol historie waar u graag bij wil zijn.

     

     

    Wat moet u doen om kans te maken?
    Kom naar de stand van DEVENTit en Data Matters en laat uw gegevens achter. Tijdens de beurs houden we op beide dagen om 15.15 een trekking. Per trekking zijn er 4 prijswinnaars. Alle winnaars krijgen persoonlijk bericht

     

    Graag tot ziens bij Informatie aan zee!

    *Deze actie wordt mede mogelijk gemaakt door Data Matters

     

     

     

  • 10 juli 2017

    Nederlandse handelsmissie Italië 2017

    DEVENTit had de eer deel uit te maken van de Nederlandse handelsmissie naar Italië. Deze handelsmissie vond plaats in het kielzog van het staatsbezoek van ons koninklijk paar. DEVENTit maakte deel uit van de sector “Cultureel Erfgoed”.

    De missie deed Rome en Milaan aan, waar toonaangevende organisaties op het gebied van cultureel erfgoed werden bezocht. Er werden rondleidingen en presentaties verzorgd, waardoor kennis kon worden genomen van hoe deze Italiaanse organisaties omgaan met het digitaliseren en beschikbaarstellen van hun collecties.

    In Milaan werden ook matchmaking gesprekken gevoerd; dit zijn 1 op 1 gesprekken met partijen die interessant worden geacht voor DEVENTit, of die in DEVENTit een interessante partij zien.

    De matches zijn door het Ministerie van Buitenlandse Zaken vooraf gemaakt op basis van profielen en doelstellingen die bedrijven hebben t.a.v. de Italiaanse markt.

    De doelstelling van DEVENTit was om geschikte partners te vinden om het pakket Atlantis op de Italiaanse markt te vertegenwoordigen met verkoop, implementatie, training en support.

    Bij de gesprekken werden potentieel geschikte kandidaten geïdentificeerd. Deze contacten worden in de komende tijd nader uitgediept.

    In het prachtige Palazo Reale in Milaan, een voormalig koninklijk paleis, vond in een zeer sfeervolle zaal het “Trade Diner” plaats, in aanwezigheid van ministers Ploumen en Koenders en het koninklijk paar.

    Op de laatste dag van de missie werden de deelnemers van de handelsmissie voorgesteld aan de Koning en Koningin. Voor iedere ondernemer nam ons Koningspaar even de tijd voor een korte introductie. Het koninklijk paar toonde zich oprecht geïnteresseerd en stelde vragen om meer te weten te komen.

    Ook wij kregen de eer om even een gesprek te voeren met koning Willem-Alexander en koningin Maxima, hetgeen een diepe indruk bij ons achter liet.

    Wij kunnen terugzien op een mooie en nuttige handelsmissie. Bestaande zakelijke relaties werden verdiept en nieuwe relaties gelegd. Wellicht is dit een start voor Atlantis in Italië!

    Er is geen land ter wereld waar zoveel cultureel erfgoed is als in Italië. Qua digitalisering, beheer en beschikbaarstelling heeft het echter een achterstand goed te maken; hierbij kan Atlantis o.i. een goede rol vervullen.

    Onze dank gaat uit naar het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse Ambassade in Italië die dit mogelijk hebben gemaakt.

  • 19 juni 2017

    DEVENTit deelnemer Nederlandse handelsmissie Italië

    Tegelijk met het staatsbezoek van het koninklijk paar aan Italië, vindt ook een handelsmissie plaats. DEVENTit neemt deel aan deze handelsmissie met Cultureel Erfgoed als een van de belangrijke thema’s.

    “Op de uitnodiging om deel te nemen aan deze handelsdelegatie konden wij daarom dan ook geen nee zeggen.”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Met de nieuwe versie van onze Atlantis software voor collectiebeheer en presentatie, richten wij onze pijlen ook op het buitenland. Deze handelsmissie is, zeker gezien het thema Cultureel Erfgoed, een uitstekende manier om in contact te komen met potentiële  klanten en partners in Italië.”   

    De handelsmissie doet Rome en Milaan aan. Ter plaatse worden toonaangevende organisaties bezocht. Ook krijgen de deelnemers voorlichting over zakendoen in Italië en worden contacten gelegd met mogelijke klanten en partners. Bij een aantal evenementen zal ook het Koninklijk paar acte de présence geven. Een kennismaking met de Koning en Koningin is voor ons een absoluut hoogtepunt.

    “Ter voorbereiding op deze handelsmissie komen onze website en productfolders ook in het Engels beschikbaar. Daarnaast worden er al contacten gelegd met Italiaanse partijen waar mogelijk een samenwerking mee opgezet kan worden.  Zo’n handelsmissie is ook leuk en leerzaam. Een mooie gelegenheid om het aangename met het nuttige te verenigen.”

  • 6 juni 2017

    ASR kiest Atlantis voor haar collectiebeheer

    Verzekeraar ASR heeft voor het beheer van haar collecties kunst en historisch bezit gekozen voor Atlantis, de oplossing voor collectiebeheer en portaalbouw, van DEVENTit uit Bunschoten. Naast het beheer zal ook de beschikbaarstelling binnen de organisatie en het publiek door Atlantis worden verzorgd.

    “Voor de vervanging van AdLib hebben wij gekozen voor Atlantis vanwege de gebruikersvriendelijke beheeromgeving, de toegankelijkheid van de omgeving aan de publiekskant en omdat Atlantis een moderne omgeving is met mogelijkheden en technieken die passen bij de huidige tijd.”, aldus Sigrid Vegter, conservator kunst en historisch bezit van ASR.“Wij zijn heel blij met deze keuze van ASR voor Atlantis”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “ASR past goed in het rijtje van grote ondernemingen als Shell, Jacobs Douwe Egberts, Aegon, etc. die voor hun archief- en collectiebeheer steeds vaker bij Atlantis uitkomen.”

    Voor een totale ontzorging wordt de Atlantis-omgeving ook door DEVENTit gehost.

    Wilt u ook een moderne en gebruikersvriendelijke oplossing voor uw archief- en collectiebeheer, neem dan contact op met Herre-Jan Veenema voor een vrijblijvende demonstratie.

  • 23 mei 2017

    Veilige toegang tot uw Atlantis-omgevingen

    Beveiliging van websites en webapplicaties wordt steeds belangrijker. Dagelijks is te lezen over datalekken, hacks of andere inbraken via het Internet. Voor een veilige omgeving zijn firewalls, sterke wachtwoorden en een beveiligde verbinding tussen de webtoegang en de bezoekers nodig.

    Voor dit laatste heeft Atlantis een SSL-optie beschikbaar. Hiermee kan uw Atlantis beheer-, publieks- en portaalomgeving veilig communiceren met uw bezoekers. De URL’s naar uw Atlantis-omgevingen gaan dan van http:// naar https://.

    Naast veilige communicatie met uw bezoekers heeft een SSL-toegang nog een extra voordeel. Zoekmachines als Google gaan meer en meer webomgevingen met een SSL-toegang beter beoordelen. Daarmee telt dit zwaarder mee in de rangorde van zoekresultaten. Ook geven browsers steeds opvallender aan of de toegang tot een webomgeving veilig of onveilig is.

    De overheid merkt het belang van veilige webtoegangen als prioriteit aan. Per eind 2017 dienen alle overheidssites dit verplicht aan te bieden.

    Kortom, laat uw Atlantis-omgevingen voorzien van veilige webtoegangen voor uw bezoekers en medewerkers. Neem contact op met Herre-Jan Veenema voor een vrijblijvende offerte.

  • 7 april 2017

    Erdee Media Groep kiest Atlantis voor Kerkgeheugen

    Kerkgeheugen biedt kerken een platform met digitale en online applicaties, die hen ondersteunen bij het structureren, archiveren en communiceren van hun informatie. Daarnaast biedt Kerkgeheugen ondersteunende diensten, zoals een schrijftraining en archiefbewerking. ​Per 17 maart 2017 wordt dit als dienst van de Erdee Media Groep aangeboden.

    “Met de applicaties van Kerkgeheugen kunnen kerken hun volledige informatiestroom goed en duurzaam beheren”, legt initiatiefnemer Timo van Houdt uit. “Van het voorbereiden van vergaderingen en het delen van documenten tot het voeren van de complete kerkelijke administratie en het archiveren van bestanden. Steeds meer kerken zien daar gelukkig het belang van in en maken daarom gebruik van het platform.”

    “Voor het archiefbeheer is gekozen voor het Atlantis platform van DEVENTit uit Bunschoten. Archivarissen van kerkelijke gemeenten kunnen hiermee professioneel archiefbeheer toepassen. De applicaties van Kerkgeheugen zijn gekoppeld aan Atlantis, zodat de te archiveren stukken en bestanden van kerkenraad, commissies en derden automatisch in Atlantis verwerkt en duurzaam in een E-Depot opgeslagen worden. Via Atlantis wordt dan het verdere beheer en de beschikbaarstelling geregeld.” “Wij werken graag mee aan dit initiatief”, vertelt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Wij stellen Atlantis tegen niet-commerciële tarieven beschikbaar, zodat de abonnementskosten laag kunnen blijven. Zo is iedere kerk in staat om Kerkgeheugen toe te passen.” Als u geïnteresseerd bent om uw kerk ook gebruik te laten maken van Kerkgeheugen, neemt u dan contact op met Timo van Houdt, timo@kerkgeheugen.nl. Wilt u ook uw collecties op een duurzame manier beheren? Dan is een Atlantis pakket met E-Depot voor u dé oplossing. Neem hiervoor contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!
  • 20 januari 2017

    Atlantis Erfgoedportaal cultureel bindmiddel in de stad Brugge

    Bunschoten/Brugge, 20 januari 2017 — Meer dan 392.000 Brugse erfgoedstukken kunnen sinds kort via één muisklik eenvoudig doorzocht worden. Schilderijen, sculpturen, middeleeuwse handschriften, foto’s, kaarten, archeologische vondsten, historische kranten, het is allemaal te vinden op het online Erfgoedportaal Erfgoedbrugge.be. Het Erfgoedportaal werd onlangs officieel in gebruik genomen in aanwezigheid van de Vlaamse minister van Cultuur Gatz, burgemeester Landuyt van Brugge en honderden belangstellenden uit het Vlaamse erfgoedveld. Het Erfgoedportaal is gerealiseerd door DEVENTit, de Nederlandse specialist in collectiebeheer en portaalbouw.

    Virtuele verzamelplek
    Dankzij Erfgoedbrugge.be kunnen nu al vijf collecties tegelijkertijd verkend worden. Op basis van één of enkele trefwoorden wordt gezocht in de collecties van Musea Brugge, Beeldbank Brugge, Kaart en Huis, Magis en de historische krantencollectie van de Openbare Bibliotheek Brugge. De collectie middeleeuwse handschriften van de Openbare Bibliotheek Brugge, de virtuele leeszaal van het Stadsarchief en het Guido Gezellearchief zijn nu ook via deze weg te raadplegen. Stap voor stap zal ErfgoedBrugge.be verder groeien en steeds rijker aan inhoud worden. Uiteindelijk wordt het de virtuele verzamelplek voor 16 unieke Brugse Erfgoedcollecties.

    Cultureel bindmiddel
    De website Erfgoedbrugge.be is naar eigen zeggen de ‘maïzena’ voor de erfgoedprojecten in de stad Brugge; het culture bindmiddel waarbij partners bij elkaar gehouden worden en de databanken als culturele puzzelstukken perfect in elkaar passen. Bijzonder is dat de erfgoedpartners met behoud van eigen identiteit elk in hun eigen omgeving blijven werken en toch gezamenlijk naar buiten kunnen treden.

    Technisch perfecte oplossing
    “Voor dit project hebben we intensief en productief samengewerkt met DEVENTit,”, zegt Katrien Steelandt, Coördinator erfgoedcommunicatie van de Erfgoedcel. “Dankzij die samenwerking hebben we nu een technisch perfecte oplossing die zeer gebruiksvriendelijk is. Voor het publiek is dit een grote stap vooruit.” De basis van die oplossing wordt gevormd door het geavanceerde Atlantis softwarepakket. Deze moderne online oplossing die door DEVENTit uit het Utrechtse Bunschoten in eigen beheer is ontwikkeld is zeer geschikt voor gebruik door bibliotheken, musea, archieven en andere instellingen die grote collecties makkelijk online toegankelijk willen maken.

    Trefzeker zoeken
    “De website van Ergoedcel Brugge laat goed zien wat een Atlantis Erfgoedwebsite te bieden heeft”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “Het is een moderne, functionele, informatieve en mooi vormgegeven website, die volledig dynamisch is, dus geschikt is voor PC/Laptops, tablets en telefoons. Het erfgoedportaal op de website biedt eenvoudig toegang tot de verschillende collecties, die integraal of separaat trefzeker doorzoekbaar zijn. Voorts hebben we de Atlantis-applicatie zodanig ingericht dat de erfgoedinformatie naadloos beschikbaar is voor de, onder toeristen populaire, App Xplore Bruges.”

    Wilt u ook uw collecties op een aantrekkelijke en moderne manier ontsluiten? Dan is een Atlantis Erfgoed website en/of een Atlantis Erfgoedportaal voor dé oplossing. Neem hiervoor contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!

  • 19 januari 2017

    Nominatie Geschiedenis Online Prijs 2017

    www.mijnstadmijndorp.nl van het Historisch Centrum Overijssel is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017! Daar zijn we heel trots op.

    DEVENTit mag zich vanaf de realisatie van deze omgeving rekenen tot de vaste partner van het Historisch Centrum Overijssel. Atlantis is de collectiebeheer- en portaalsoftware waarmee www.mijnstadmijndorp.nl en ook www.onderzoekoverijssel.nl worden bediend.

    Wij feliciteren het Historisch Centrum Overijssel – en Limoen Groen als bouwer van deze website – dan ook van harte met de nominatie en nodigen u uit om uw stem uit te brengen op deze prachtige website.

    Onderstaand het persbericht van het Historisch Centrum Overijssel dat wij u zeker niet willen onthouden.

    PERSBERICHT

    MijnStadMijnDorp is genomineerd voor de Geschiedenis Online Prijs 2017!

    www.mijnstadmijndorp.nl doet mee aan de Geschiedenis Online Prijs 2017. Deze prijs bekroont de meest vernieuwende, verrassende of mooiste Nederlandse historische website of app. Uit de meer dan 160 kandidaten is MijnStadMijnDorp met 19 andere websites en apps genomineerd voor de juryprijs!

    MijnStadMijnDorp is een project van Historisch Centrum Overijssel en is mogelijk gemaakt door de provincie Overijssel. Het is een platform waar kennis en bronnen te bundelen en te delen zijn. Iedereen kan meedoen, of je nou als vereniging, instelling of als particulier mooie verhalen en/of beeldmateriaal hebt, plaats het op MijnStadMijnDorp en deel jouw bijzondere collectie met anderen. Met elkaar maken we MijnStadMijnDorp tot een succes!

    De Geschiedenis Online Prijs bestaat uit een publieksprijs en een juryprijs. Je kunt t/m 9 februari stemmen op jouw favoriete historische website of app via www.geschiedenisonlineprijs.nl. Verdient MijnStadMijnDorp die prijs? Stem!

    ///EINDE PERSBERICHT///

    Noot voor de redactie

    Afbeelding: header ‘stem op MSMD’ en als bijlage screenshot homepage www.mijnstadmijndorp.nl

    Meer informatie: Historisch Centrum Overijssel 0854885000

  • 9 januari 2017

    Nieuwsbrief Atlantis 2017

    Gelukkig nieuwjaar!

    Personeel en directievan DEVENTit wensen u een gezond en gelukkig 2017 toe. Wij danken u hartelijk voor het in ons gestelde vertrouwen en zien uit naar een continuering en verdieping van onze relatie.

    Met deze nieuwsbrief willen wij terugblikken op 2016 en aan u de plannen voor Atlantis in 2017 bekend maken.

    Klik op deze link om de nieuwsbrief te lezen.

  • 16 december 2016

    Stadsarchief Roeselare kiest voor Atlantis mét E-Depot

    Het Stadsarchief Roeselare heeft gekozen voor het Atlantis-pakket van DEVENTit voor o.a. het archief- en depotbeheer. Ook zullen met Atlantis de Nadere Toegangen en de Beeldcollecties beheerd gaan worden.

    Daarnaast is een praktijktraject gestart met de E-Depot omgeving van Data Matters. De generieke E-Depot dienst van Atlantis biedt naar deze E-Depot omgeving een transparante koppeling aan voor alle modulen en collecties die via Atlantis worden beheerd of met Atlantis zijn gekoppeld.

    “DEVENTit onderscheidde zich van de andere kandidaten omwille van het feit, dat Atlantis in veel meer functionaliteiten voorziet dan die de andere oplossingen te bieden hebben. Deze extra functionaliteiten laten ons toe om op een veel efficiëntere manier onze taken uit te voeren en het hoofd te bieden aan de uitdagingen die het Stadsarchief kent inzake archief- en depotbeheer”, zegt Willy Vallaey, archivaris en records manager van de Stad Roeselare over de keuze voor Atlantis.

    “Met deze uitverkiezing zijn wij uitermate content”, aldus Peter van Diermen, directeur van DEVENTit. “De stad en het Stadsarchief willen grote stappen maken in het beheren en beschikbaar stellen van hun erfgoed en wij willen hen hierin graag faciliteren.”

    Wilt u ook uw archief- en depotbeheer op orde hebben en/of de stap gaan maken naar het in gebruik nemen van een E-Depot? Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal uw vragen graag beantwoorden. Een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie behoort ook tot de mogelijkheden!

  • 26 september 2016

    Full Audit-dienst op Atlantis

    De metadata vormen het meest waardevolle onderdeel van een collectiebeheersysteem. Vrijwilligers, medewerkers en specialisten hebben zich ingezet om tot een nauwkeurige vastlegging te komen. Bronnen zijn daarvoor door de vingers gegaan, scans zijn bestudeerd en discussie is gevoerd over de beste manier van vastlegging.

    Ook voor de vindbaarheid zijn de metadata van het grootste belang. Zoeken op datering, titels, trefwoorden, plaatsen en namen; het maakt de bronnen vindbaar en bruikbaar.

    Maar het gebeurt: net dat ene veldje overschreven wat niet de bedoeling was. Een seriegewijze beschrijfactie van honderden records met onverwachte gevolgen. Een beschrijving weggegooid die toch had moeten blijven staan. Wat nu? Een back-up van de vorige dag terugzetten? En dan al het werk van vandaag verloren laten gaan?

    Dat hoeft nu niet meer, want Atlantis kan nu worden uitgebreid met de full audit-dienst. Met deze dienst worden alle wijzigingen op veldniveau bewaard. Hiermee is het dan mogelijk om een veldwaarde, ook nadat deze vele malen veranderd is, terug te zetten. Maar ook een volledige metadata-beschrijving of zelfs een batchgewijze beschrijfactie kan dan volledig hersteld worden. Is een metadata beschrijving verwijderd? Geen nood. Deze komt eerst in de prullenbak terecht, van waaruit deze weer hersteld of definitief verwijderd kan worden.

    Kortom, met de full audit-dienst gaan er geen metadata meer verloren. Er wordt een volledige audit trail opgebouwd, waardoor precies traceerbaar wordt wie/wanneer/wat heeft gedaan met de metadata, met mogelijkheden voor herstel indien noodzakelijk.

    Wilt u ook bestendig zijn voor dataverlies, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

     

  • 2 september 2016

    Open Data op Atlantis

    Open Data staat voor vrij beschikbare informatie. In een door een machine leesbaar formaat, zonder registratie of verklaring voor gebruik, zonder beperkingen o.b.v. auteurswet, databankenwet of geheimhouding. Derden kunnen er direct mee aan de slag. Legaal en zonder financiële of juridische drempels.

    De overheid zet hoog in op beschikbaarheid van Open Data. Via de wet Hergebruik van Overheidsinformatie wordt het beschikbaar stellen van alle openbare overheidsinformatie geregeld. Met een beroep op deze wet kan iedere burger aan een overheidsinstantie het verzoek doen om openbare informatie als Open Data beschikbaar te stellen. Dat is de verplichte/wettelijke kant van Open Data.

    De motiverende en stimulerende kant van Open Data is dat burgers en organisaties zelf creatief aan de slag kunnen gaan met de door u beheerde informatie en daarmee mooie en verrassende toepassingen kunnen maken of tot nieuwe inzichten komen.

    Als informatie beherende organisatie kunt u met Atlantis uw eigen Open Data-portaal realiseren. Dit portaal is dan onderdeel van de Atlantis publieks- en portaalomgeving van uw organisatie.

    Voorbereiding
    In Atlantis kunt u datasets configureren. Dit zijn selecties op uw collecties waarmee objecten als groep/set worden benoemd. Vervolgens kan voor ieder gewenst uitvoerformaat een template worden gedefinieerd. Hiermee wordt de informatie in CSV, XML, JSON, EAD, PDF, Excel of wat voor formaat dan ook beschikbaar gesteld.

    Beschikbaarstelling
    De Open Datasets komen automatisch beschikbaar onder de menu-optie “Opendata” in de publieks- en portaalomgeving; in uw eigen vormgeving en volledig geïntegreerd met de bestaande collectie-ontsluiting.

    De bezoeker krijgt onder de menu-optie “Opendata” de lijst van beschikbare Open Datasets te zien met daarbij vermeld de beschikbare formaten en een zoekfunctie.

    Als de bezoeker een formaat aanklikt, dan wordt de Open Dataset in een downloadbestand met dat formaat beschikbaar gesteld.

    Als de bezoeker kiest voor Zoeken, dan komt een zoekfunctie op de Open Dataset beschikbaar, waarmee naast een keuze voor een formaat ook een selectie op de Open Dataset gedaan kan worden.

    De zoekfunctie geeft dezelfde zoekvelden als wanneer via de reguliere collectie-ontsluiting op deze informatie gezocht zou worden. Met deze zoekfunctie kan dus eerst een selectie gedaan worden op de Open Dataset. De gewenste records komen dan in een downloadbestand in het gekozen formaat beschikbaar.

    Voorzieningen
    De dienst Open Data op Atlantis betekent gemak in beschikbaarstelling en gebruik voor u en uw bezoekers. Maar daar blijft het niet bij. Onder de motorkap zijn diverse voorzieningen getroffen waardoor de Open Data dienst voor uw Atlantis omgeving schaalbaar in gebruik is.

    Als een organisatie een dataset als Open Data beschikbaar stelt, dan wordt van deze records een kopie geëxporteerd naar een locatie buiten de database. Als de records in Atlantis worden gemuteerd, dan worden periodiek ook de geëxporteerde records bijgewerkt.

    Het samenstellen van een downloadbestand op aanvraag van de bezoeker gebeurt real-time vanuit de geëxporteerde records. Dit betekent dat ongeacht welke hoeveelheid downloads van Open Data er ook gevraagd wordt, de database van Atlantis hiermee niet wordt belast. De Open Data-dienst van Atlantis is daarmee schaalbaar voor ieder gebruik.

    Wilt u ook uw Open Data op een eenvoudige manier op uw eigen Open Data-portaal beschikbaar stellen, aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 8 juli 2016

    Musea en Erfgoed Mechelen kiest voor Atlantis

    Musea & Erfgoed Mechelen combineert een museumwerking (onderzoek, verzamelen, beheren, ontsluiten) met een erfgoedwerking (erfgoedbeleid, netwerking, ondersteuning, kennis- en expertiseopbouw en -deling, vrijwilligerswerking). Deze synergie zorgt voor meer dan de som van de delen.

    Musea en Erfgoed Mechelen actualiseert het Bourgondische stadspaleis Hof van Busleyden, tot een hedendaags stadsmuseum en geeft zo vandaag de dag betekenis aan het verleden van de stad.

    Musea & Erfgoed Mechelen heeft als omgeving voor collectiebeheer en beschikbaarstelling gekozen voor Atlantis. “Wij hebben voor Atlantis gekozen vanwege gebruiksvriendelijkheid, flexibiliteit, modulaire opzet en de openheid van de applicatie. Dat maakt dat er relatief eenvoudig met diverse collectiebeherende partners databankoverschrijdend gewerkt kan worden. Ook het prijsaspect speelde een belangrijke rol.”, aldus Annelies Lieten (expert budgetbeheer & erfgoedprojecten van Mechelen Musea & Erfgoed).

    “Wij zijn heel blij met de uitverkiezing van Atlantis door Musea en Erfgoed Mechelen”, zegt Peter van Diermen, directeur van DEVENTit uit Bunschoten. “Er worden collecties van verschillende organisaties beheerd en beschikbaar gesteld. Atlantis past goed in dit model, waarbij er ruimte is voor doorgroei in collecties en organisaties.”

    Wilt u ook – samen met partnerorganisaties – beeldbanken, gedrukte bronnen, archieven, museale of archeologische collecties beheren en beschikbaar stellen? Dan is Atlantis wellicht ook voor u interessant.

    Aarzel dan niet om contact op te nemen met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag voorzien van informatie of een vrijblijvende demonstratie bij u op locatie verzorgen.

  • 4 mei 2016

    Bouwdossiers Het Nieuwe Instituut op MijnAdres

    Het Nieuwe Instituut (voorheen het Nederlands Architectuur Instituut) beheert het Rijksarchief voor Nederlandse architectuur en stedenbouw, met tekeningen, foto’s, affiches en maquettes uit de archieven en verzamelingen van Nederlandse architecten en stedenbouwers.

    Het webportaal MijnAdres.org biedt bouwdossiers en bouw gerelateerde collecties van verschillende archieven en instellingen aan voor ontsluiting door het brede publiek.

    Het aanbod van MijnAdres wordt uitgebreid met de collectie van Het Nieuwe Instituut, waarmee MijnAdres verrijkt wordt met een omvangrijke, nationaal georiënteerde collectie.

    “Het Nieuwe Instituut kent een lange traditie om haar collectie onder een zo breed mogelijk publiek onder de aandacht te brengen via een studiezaal die voor iedereen toegankelijk is en – sinds een half jaar – via een eigen zoekportaal waar men kan zoeken in de bibliotheek en de archieven. Omdat hieraan steeds meer gescande afbeeldingen worden toegevoegd, komt het archief als het ware bij de mensen thuis.” vertelt de heer B. Mousavi, manager Erfgoed van Het Nieuwe Instituut. “Het is dan niet meer dan logisch om die mensen ook thuis de mogelijkheid te geven om te zoeken of er in de archieven van het Nieuwe Instituut over hun huis, straat of buurt informatie te vinden is. MijnAdres is hier een mooi platform voor. De dwarsverbanden die zichtbaar worden middels informatie uit verschillende archieven en instellingen zijn niet alleen winst voor de onderzoeker, maar ook voor ons als aanbieder van die informatie, omdat het de waarde ervan versterkt.”

    Binnenkort zal de collectie van Het Nieuwe Instituut beschikbaar komen op MijnAdres.org. Wij zulllen u hier dan nader over berichten.

    Wilt u uw bouwdossiers of bouw gerelateerde collecties aanbieden aan het brede publiek op een aantrekkelijke manier? Neem dan contact op met Herre-Jan Veenema. Hij zal u graag informeren of u bezoeken voor een vrijblijvende demonstratie.

Back to Top